Eşti aici

Ambasadorul SUA, îngrijorat de situația mass-mediei în Moldova

25 Octombrie 2013
1272 de afişări

Ambasadorul Statelor Unite ale Americii (SUA), William Moser, vede o problemă în privinţa concentrării mass-mediei în mâinile unui număr mic de oameni, precum şi în lipsa transparenţei proprietăţii media. Ambasadorul a făcut aceste declarații, vineri, în cadrul conferinței anuale ”Accesul la informaţie şi transprenţa în pocesul decizional: legislaţie, realitate, perspective”, organizată de Centrul Acces-info şi Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea de Stat din Moldova, în colaborare cu săptămânalul Cuvântul.

William Moser a spus că, în prezent, problemele de mai sus preocupă Ambasada foarte mult. ”Din punctul nostru de vedere, publicul trebuie să ştie cine deţine o instituție mass-media sau alta, astfel încât cetăţenii să înţeleagă de unde provin anumite perspective”, a declarat ambasadorul, în cadrul unei conferinţe.

Totodată, acesta a atras atenția asupra importanţei respectării dreptului la libertatea presei şi la libertatea de exprimare, dar şi rolul mass-mediei în acest context. ”SUA consideră libertatea de exprimare extrem de importantă şi orice ţară trebuie să fie foarte atentă când este vorba de restricţii de orice fel în mass-media care încalcă acest drept fundamental”, a precizat Moser.

În discursul său către studenţi, ambasadorul a subliniat rolul SUA în calitate de apărător al libertăţii presei. În acelaşi timp, ambasadorul a îndemnat jurnaliştii să semnaleze abuzurile comise de guvernanţi. ”Să nu vă fie frică să spuneţi adevărul celor de la putere”, a declarat ambasadorul.

În Republica Moldova, chestiunea transparenței proprietății media nu este reglementată, astfel că televiziunile nu sunt obligate să divulge numele proprietarilor beneficiari. Ambiguitățile legislative permit proprietarilor să gestioneze instituțiile prin companii off-shore. După venirea la putere a Alianței pentru Integrare Europeană în 2009 politicienii au promis să rezolve aceste probleme, însă până în prezent situația nu s-a schimbat.

De atunci, s-a creat un proiect de lege privind transparenţa proprietăţii media care prevede modificarea Codului Audiovizualului prin definirea mai clară a noţiunilor de ”proprietar” şi ”proprietar beneficiar”, dar şi prin sporirea puterii Consiliului Coordonator al Audiovizualului în colectarea informaţiei despre proprietarii media. În prezent, proiectul se află în Parlament în proces de examinare.