Eşti aici

Primele concluzii ale experților media: presa nu a renunțat la comportamentul părtinitor în campania electorală

19 Mai 2015
1735 de afişări
Zece instituții mass-media (cinci posturi TV și cinci media online) din R. Moldova vor fi monitorizate în campania electorală pentru alegerile locale în cadrul unui proiect implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent în perioada 1 mai – 14 iunie. Rezultatele primului raport (1 mai – 14 mai) au fost prezentate marți, 19 mai, în cadrul unei conferințe de presă.
 
Nadine Gogu, directoarea CJI, a menționat că la selectarea instituțiilor monitorizate (Moldova 1, Prime TV, Canal 2, TV 7, Accent TV, unimedia.info, omg.md, publika.md, pan.md, timpul.md) s-a ținut cont de impactul/audiența pe care o au posturile sau publicațiile online, forma de proprietate (publică, privată), limba de difuzare.
 
“Au fost analizate în profunzime materialele pentru a evalua conținutul și contextul acestora și a vedea dacă sunt favorabile sau defavorabile anumitor concurenți electorali. În paralel, s-a pus accent mai mult pe partea calitativă, pentru a vedea dacă sunt în corespundere cu anumite criterii de reflectare corectă și echidistantă, cum ar fi obiectivitate, imparțialitate, echilibrul surselor/pluralismul de opinii, dar și limbajul și imaginile utilizate”, a precizat Nadine Gogu.
 
Referindu-se la presa online și publicațiile electronice ale ziarelor, Petru Macovei, directorul API, a atras atenția asupra limbajului materialelor jurnalistice care apar în campania electorală. “Unele texte conțin invective, atac la persoană, expresii discriminatorii. Presa ar trebui să combată acest fenomen, iar politicienii care admit asemenea derapaje trebuie să fie penalizați, inclusiv de presă”, a mai spus Petru Macovei.
 
Președintele APEL, Ion Bunduchi, a prezentat două studii de caz. Primul se referă la modul în care posturile tv monitorizate răspund principiilor de echitate și echilibru în reflectarea alegerilor. În opinia sa,  nicio TV nu respectă legislația în vigoare și nici propriile regulamente de reflectare a campaniei electorale asumate prin Declarația de politică editorială aprobată de CCA.
Al doilea studiu de caz se referă la Prime TV și Canal 2. ”Jurnalism sau propagandă?” se întreabă expertul, care a observat în mai multe subiecte ”propagandă curată”. Drept exemplu el a adus un subiect realizat la 9 mai, în satul Cunicea, Florești,  de către Prime TV și Canal 2, în care le-a fost oferit mai mult spațiu de emisie unor politicieni PDM, și aproape deloc veteranilor. ”Cine sunt protagoniștii relevanți ai subiectului de 9 mai – veteranii sau politicienii? Așa facem jurnalism în campania electorală”, a concluzionat Ion Bunduchi. 
 
Potrivit raportului de monitorizare, posturile de televiziune Moldova 1 şi TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat, asigurând pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali în ştiri, se poate de afirmat că Moldova 1 a favorizat uşor concurenţii electorali Partidul Liberal şi Partidul Democrat din Moldova. Posturile cu acoperire naţională Prime şi Canal 2 au favorizat concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova prin numărul mare de materiale şi contextul pozitiv în care au apărut aceştia, dar şi prin modul de selectare şi prezentare a ştirilor. Postul Accent TV a favorizat Partidul Socialiştilor şi Partidul Nostru atât prin ştiri pozitive de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa liderilor Igor Dodon şi Renato Usatîi. În acelaşi timp, Accent TV a defavorizat Partidul Liberal, reprezentanţii acestui partid fiind prezentaţi de cele mai dese ori în context negativ.
Politica editorială a portalului Omg.md este orientată spre promovarea candidaţilor Partidului Nostru şi ai Partridului Socialiştilor şi spre discreditarea Partidului Liberal şi a candidatului Dorin Chirtoacă, precum şi a partidelor de la guvernare. Site-ul Pan.md favorizează deschis PSRM şi Partidul Nostru şi îl defavorizează pe candidatul Partidului Liberal la funcţia de primar general al Chişinăului. Publika.md promovează, deschis şi mascat, candidaţii Partidului Democrat la funcţiile de primar şi consilier, informând foarte sumar despre ceilalţi concurenţi şi accentuând aspectele critice vizavi de aceştia. Timpul.md critică frecvent Partidul Comuniştilor şi PSRM şi favorizează Partidul Liberal şi pe candidatul acestuia la primăria Capitalei. Unimedia.info mediatizează concurenţii electorali preponderent în context neutru, fără preferinţe editoriale evidente.
 
Toate mass-mediile monitorizate au probleme în ceea ce priveşte asigurarea egalităţii de gen, sursele de informaţie fiind bărbaţi în majoritatea absolută a cazurilor.
 
În general, experții consideră că, la prima etapă, mass mediile monitorizate au reflectat campania de o manieră ce poate favoriza sau defavoriza anumiți concurenți electorali și poate afecta informarea  adecvată a alegătorilor.

 

Foto: Media Azi