Participanții la discuții – reprezentanți ai structurilor de stat, ai agenților economici din domeniu, ai societății civile, precum și ai partenerilor de dezvoltare – au formulat un șir de recomandări, care vor fi luate în considerare la adoptarea unei noi legi a publicității.
Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, a precizat, în deschiderea evenimentului, că CJI a lansat în noiembrie 2016 un studiu care a făcut unele sugestii și recomandări pentru îmbunătățirea Legii cu privire la publicitate. „După anumite discuții, am ajuns la concluzia că e nevoie de o lege nouă”, a menționat Nadine Gogu.
Dezbaterile s-au axat, în special, pe oportunitatea reglementării prin lege a publicității, ajustarea legislației naționale actuale la standarde și bune practici internaționale în domeniul publicității; supravegherea și controlul respectării prevederilor legislației în domeniul publicitar; prevederi care ar defini exact publicitatea politică; aspecte ce țin de mesajele de interes public etc.
Expertul media Ion Bunduchi, coautor al proiectului de lege, a subliniat că, din cele 34 de articole ale Legii în vigoare, 18 conțin formulări defectuoase. „Am venit cu noțiuni noi, cum ar fi, „distribuitor de publicitate”, „mass-media online, „publicitate politică”, „publicitate preelectorală”, „publicitate postelectorală”, „publicitate înșelătoare”, „publicitate comparativă”, „publicitate penetrantă (intruzivă)” „mesaj de interes public”, a explicat Bunduchi. El a mai spus că a fost prevăzut și un mecanism de gestionare a mesajelor de interes public, precum și modalități de asigurare a transparenței utilizării banilor publici în cazul producerii și difuzării mesajelor de interes public.
Juristul Eugen Rîbca, coautor al proiectului de lege, susține că noua lege vine cu o reglementare mai explicită a publicității exterioare (outdoor). Totodată, proiectul de lege completează și concretizează „atribuțiile instituțiilor care exercită controlul de stat în domeniul publicității și care, în definitiv, trebuie să asigure concurența loială, respectarea drepturilor consumatorilor de publicitate, funcționalitatea mecanismelor de evaluare a pieței de publicitate. Or, statistica în domeniul publicității din Republica Moldova rămâne a fi o mare problemă”, a atras atenția Rîbca.
Potrivit directoarei Asociației Agențiilor de Publicitate, Galina Zablovscaia, o nouă lege a publicității trebuie să fie „ancorată în realitate” și să conțină prevederi clare atât pentru prestatori, cât și pentru beneficiari, consumatori de servicii de publicitate și organele de control.
În opinia antreprenoarei Ludmila Andronic, „avem nevoie de o lege-cadru, care să se refere strict la publicitate - ce poate fi considerat publicitate, cine sunt subiecții publicității, cum trebuie să fie publicitatea ca și conținut sub aspect estetic, etic, tipurile de publicitate”. Totodată, Andronic a adăugat: „Nu am găsit în proiect trei termeni: „agenție de publicitate”, care este un subiect al acestei piețe, apoi „media buying” și „media ceiling”. Dacă nu introducem aceste mari tipuri de agenții în lege, niciodată nu vom putea deconcentra piața publicității”.
Menționăm că, în prezent, domeniul publicității este reglementat prin Legea nr. 1227 din 27 iunie 1997 cu privire la publicitate. În ultimii 15 ani, legea a fost amendată de 13 ori, suportând 42 de modificări.