Eşti aici

Studiu: Mediile independente riscă să fie marginalizate în alegerile parlamentare

25 Ianuarie 2019
1038 de afişări
În perioada premergătoare alegerilor parlamentare din 2019 se așteaptă un grad înalt de promovare a mesajelor părtinitoare și dezinformării de către politicieni, prin intermediul media afiliate politic, iar media independentă riscă să se confrunte cu marginalizarea – aceasta este una din concluziile pe care le conține cea de-a șasea Notă analitică a Freedom House, semnată de Ludmila Nofit, coordonatoare la Asociația pentru Politică Externă.

Studiul evaluează starea mass-media din Republica Moldova după alegerile prezidențiale din 2016 și analizează principalele probleme cu care se confruntă presa din republica Moldova.

Autoarea constată că promovarea politicilor editoriale părtinitoare și răspândirea propagandei ar putea fi folosite de forțele politice influente pentru a câștiga voturi în alegerile parlamentare din 2019. „Prin exercitarea presiunii politice asupra mijloacelor de informare independente și prin împiedicarea desfășurării cercetărilor despre subiectele sensibile, opinia societății va fi formată pe baza unor modele narative părtinitoare.

Datorită gândirii critice slăbite, o mare parte a populației va fi ușor de manipulat prin campanii politice. Opoziția politică va fi limitată în acțiuni și prezentare a viziunii la mijloace media controlate, care, cel mai probabil, le vor prezenta într-un mod foarte negativ. În concluzie, monopolizarea excesivă a mijloacelor de informare în masă reprezintă un risc evident pentru libertatea de exprimare și progresul democratic al Republicii Moldova”, subliniază Ludmila Nefit.
 
Deși în ultimii ani majoritatea resurselor media sunt concentrate în mâinile câtorva actori politici, totuși în aceasta direcție nu s-au realizat prea multe lucruri pentru a aborda lipsa pluralismului mediatic. „În schimb, există o inundare extinsă cu știri false și propagandă. Monopolul oligarhic pe piața mass-media din Moldova provoacă preocupări serioase, în special înainte de alegerile parlamentare din 2019. Sursele mass-media vor avea un rol extrem de important în acest exercițiu democratic în termeni de informare, sau, viceversa, de manipulare a opiniei publice”, menționează Nofit.

O altă problemă semnalată în studiu este accesul public la mass-media liberă și imparțială. În acest sens, se face trimitere la un sondaj realizat recent de Internews, potrivit căruia doar 16 procente dintre respondenți din Moldova consideră că primesc informații din surse independente.

Iar aceasta problemă este strâns legată, potrivit autoarei, de o altă problemă – proprietatea media. „Principalele instituții mass-media din Moldova sunt concentrate în mâinile câtorva actori politici și oameni de afaceri cu legături politice. Cu alte cuvinte, chiar dacă există multe surse de informare în masă, aceasta nu înseamnă că există o diversitate de opinii imparțiale”, se menționează în document.

Lipsa jurnalismului de calitate în Moldova reprezintă o altă problemă cu impact negativ asupra consumatorilor media, iar produsele media afiliate nu sunt cu adevărat informative, fiind destul de politizate, subliniază cercetătoarea.

Printre provocările majore cu care trebuie să lupte mass-media independente sunt presiunea politică exercitată împotriva lor de către elitele dominante, împiedicarea accesului jurnaliștilor la informații sau conferințe de presă publice, amenințări verbale și fizice împotriva jurnaliștilor, dosare politice.

„Toate aceste aspecte fac acoperirea mediatică obiectivă mai dificilă, iar viitoarele alegeri nu vor face situația actuală mai ușoară”, constată studiul Freedom House.

Pe post de recomandare, documentul propune promovarea și monitorizarea implementării noului Cod al serviciilor media audiovizuale de către societatea civilă, experți în mass-media și comunitatea internațională, încurajarea partidelor politice, candidaților independenți și alegătorilor să consulte resursele media independente la nivel local și regional, în special în timpul campaniilor electorale, creșterea gradului de conștientizare a opiniei publice prin organizarea campaniilor publice de informare a cetățenilor cu privire la competențele mediatice și dezvoltarea jurnalismului profesionist independent.

Nota analitică a apărut în ianuarie 2019, în ciclul de sinteze de politici „Media Forward”, care face parte din proiectul “Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității (MEDIA-M)”.