Eşti aici

Presa în campania electorală: De ce este mai ușor să spui adevărul și cum se poate distanța jurnalistul de propriile simpatii politice

11 Februarie 2019
968 de afişări
Câteva instituții media, care, potrivit rapoartelor de monitorizare ale Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) și Asociației Presei Independente (API) dau dovadă de un comportament corect în actuala campanie electorală, au fost invitate luni, 11 februarie, să-și prezinte bunele practici în cadrul mesei rotunde cu genericul „În campania electorală, alegem... deontologia jurnalistică”, organizate de Consiliul de Presă. La eveniment au participat jurnaliști, editori, experți media și membri ai Consiliului Audiovizualului.

Aneta Grosu, redactor-şef al săptămânalului Ziarul de Gardă (ZdG), a comunicat că în actuala campanie electorală redacția a decis să nu  accepte publicitate electorală de la niciunul dintre concurenți. Și asta din cauza că, în anii trecuți, când ZdG publica astfel de materiale, mai mulți cititori se revoltau de apariția unor personaje politice pe paginile ziarului. „Era dificil să le explici că ziarul are cheltuieli curente pe care ar trebuie să le acopere din publicitate”, susține Aneta Grosu. Un alt considerent de care s-a ținut cont a fost acela că ZdG este un ziar de investigație, care scrie inclusiv despre corupția și afacerile cu bani ale politicienilor. „Ne-am întrebat cum am putea să acceptăm publicitate politică, electorală de la formațiunile despre care ZdG a demonstrat că există bani nedeclarați, obținuți pe căi ilicite?” s-a întrebat jurnalista.

Potrivit Anetei Grosu, în ultima vreme a crescut numărul de abonați ai ZdG, iar redacția a primit scrisori de mulțumire din partea cititorilor pentru lipsa de publicitate electorală.

Editora-șefă a Agora.md, Victoria Dumbravă, a relatat că, în prezent, publicitatea online nu le oferă un venit stabil, deoarece mulți clienți preferă să se adreseze direct către Facebook, Google și alte platforme mari și nu către portal. De asemenea, în pofida unor restricții pe care le aplică redacția, pe site pătrund, prin intermediul Google, unele materiale publicitare nedorite. Ea a precizat că Agora.md a reușit să blocheze apariția unui concurent electoral, care ajunsese, prin Google, pe bannerul principal de publicitate pe site. Victoria Dumbravă s-a referit și la un caz de presiune din partea unui candidat, care, după ce a achitat pentru publicitate electorală, a solicitat ca redacția să excludă un fragment dintr-un alt material, care îl prezenta într-o lumină mai puțin favorabilă. „Iar noi i-am răspuns foarte clar că publicitatea electorală este una, iar  conținutul editorial cu totul alta și în cadrul companiei noastre aceste două direcții sunt separate”, a informat Dumbravă.

Newsmaker.md este o altă publicație, menționată în rapoartele de monitorizare ale organizațiilor de media pentru prezentarea echilibrată a faptelor în campania electorală. Evghenii Șolari, redactorul departamentului politică din cadrul Newsmaker, a accentuat că „este mult mai ușor să scrii echilibrat, pentru că e „mai plăcut să spui adevărul”. În opinia sa, societatea moldovenească este polarizată și politizată, iar acest fapt în campania electorală se resimte și mai tare. Același lucru se poate spune și despre breasla jurnaliștilor. Totuși, consideră Șolari, asigurarea echidistanței și pluralismului politic în campania electorală depinde în mare măsură de puterea jurnalistului de a se distanța de propriile simpatii politice, pentru că numai în acest fel îi va putea evalua obiectiv pe toți politicienii.

Ana Gherciu, redactoră-șefă la portalul Moldova.org, a relatat despre faptul că unele partide nu le-a oferit publicitate electorală, fiind „supărate” pe portal. Acest lucru nu i-a întristat însă. „Practic, ne-au simplificat existența în campanie electorală pentru că noi știam că sunt trei partide care au bani să plătească publicitate electorală, iar acestea sunt controversate și ar fi fost ciudat pentru noi să o acceptăm”, susține Ana Gherciu.

Președinta Consiliului de Presă, Viorica Zaharia,  a îndemnat jurnaliștii să aibă o abordare critică față de promisiunile electorale ale tuturor candidaților. Iar pentru ca știrile să fie mai obiective, chiar atunci când reflectă evenimentul organizat de un singur candidat, jurnalista le-a sugerat să adauge, la background, și alte informații, de exemplu, că la  alegerile X candidează un anumit număr de candidați sau altele, pentru ca știrea să devină mai echilibrată și nu doar cu un singur personaj. „Astfel și reporterul arată că nu favorizează pe un candidat”, a explicat Zaharia.