04 Decembrie 2014
2013 afişări
Interviu cu Jerzy Pomianowski, directorul executiv al European Endowment for Democracy
BNS: Organizaţia pe care o conduceţi susţine activ mass media independentă. Ce riscuri vedeţi în Moldova pentru dezvoltarea mass-media?
Jerzy Pomianowski: Republica Moldova este în prezent o ţară, în care în comparaţie cu Belarus sau Azerbaijan există libertatea cuvântului. Oamenii astfel au acces la informaţie prin intermediul presei, iar jurnaliştii pot scrie despre subiectele de interes public. Este un lucru extrem de preţios și trebuie să fie păstrat.
Cel mai mare pericol pentru Moldova din punctul de vedere al libertății presei este riscul de a repeta experiența Ucrainei, unde a avut loc oligarhizarea mass media, și unde sursele principale de informare sunt concentrate în mâinile a 5-6 cei mai bogați oameni din țară. Trebuie să păstrați instituții mici, dar active, care furnizează informații independente. Ele reprezintă bariere în calea oligarhizării presei. Or acestea reprezintă unii dintre factorii ce pot stopa comercializarea şi oligarhizarea presei. Eu cred că pentru mass media din Moldova acesta este pericolul cel mai mare.
BNS: Există cazuri când ştim că o persoană concretă deţine cutare şi cutare organ de presă. Cum, însă, să obții documentele ce dovedesc acest lucru, dacă adevărații proprietari se ascund deseori în offshoruri, sau firmele sunt controlate de persoane interpuse?
Jerzy Pomianowski: Ca şi orice afacere şi în mass-media trebuie să fie asigurată transparenţa structurii de proprietate. Un business transparent este şi un prim pas în direcţia combaterii corupţiei. Dacă ştim cine este proprietarul şi ce interese are, şi mai analizăm şi contentul, atunci devine mult mai clar de ce un post de televiziune îl critică doar pe un anume politician sau om de afaceri. Pentru că acesta este duşmanul sau concurentul principal.
BNS: Cum au fost soluționate problemele de transparență în alte state?
Jerzy Pomianowski: În diferite state problema transparenţei structurii de proprietate şi a libertăţii de exprimare s-a rezolvat pe diverse căi. În unele state s-a mers pe o astfel de soluţie: proprietarul şi redactorul-şef sunt persoane absolut independente unul de altul. Redactorul-șef are contract, care stipulează clar drepturile și responsabilitățile, și astfel este de facto proprietarul organului de presă. Astfel legea prevede expres că proprietarul nu are dreptul să se amestece în politica editorială, iar redactorul-şef este liber în decizii în cadrul redacţiei. Este adevărat că proprietarul poate întrerupe contractul cu jurnalistul, dar aceasta presupune anumite complicaţii. Dacă omul de afaceri vrea să angajeze un jurnalist bun, el va trebui să accepte compromisuri, el nu-și mai permite să-i spună ce să facă și ce să nu facă. În acest mod se construiește jurnalismul independent. Chiar dacă proprietarul are alte opinii.
BNS: În cadrul campaniei electorale este deseori dificil să scrii despre o persoană sau alta, fără a fi acuzat că eşti părtinitor. Ce credeţi despre aceasta?
Jerzy Pomianowski: Întotdeauna va fi aşa. Indiferent dacă este sau nu campanie electorală. Cel vizat de o investigaţie va spune de fiecare dată că, dacă presa scrie despre faptul că ar fi corupt, că este implicat în afaceri dubioase, atunci o face la comanda duşmanilor, că sunt implicați oponenții politici. O soluţie este ca presa să scrie despre toate persoanele implicate în astfel de lucruri.
European Endowment for Democracy (EED) este o instituție independentă a Uniunii Europene, care susține, prin oferirea de granturi pentru dezvoltare, actorii locali ai schimbărilor democratice în țările incluse în Programul de Vecinătate al UE, inclusiv mass media din Republica Moldova. Organizația este un exemplu de susținere fără precedent pe care Uniunea Europeană o acordă beneficiarilor în mod direct, implementând un mecanism flexibil de finanțare, ajustat la necesitățile solicitanților. Business News Service SRL este unul dintre beneficiarii asistenței directe din partea Uniunii Europene.
Acest material este publicat în cadrul proiectului “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media, a accesului la informație, promovarea valorilor și integrării europene”, implementat de CJI, care la rândul său face parte din proiectul „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”, implementat de FHI 360.
Elaborarea acestui material este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în cadrul materialului aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.
BNS: Organizaţia pe care o conduceţi susţine activ mass media independentă. Ce riscuri vedeţi în Moldova pentru dezvoltarea mass-media?
Jerzy Pomianowski: Republica Moldova este în prezent o ţară, în care în comparaţie cu Belarus sau Azerbaijan există libertatea cuvântului. Oamenii astfel au acces la informaţie prin intermediul presei, iar jurnaliştii pot scrie despre subiectele de interes public. Este un lucru extrem de preţios și trebuie să fie păstrat.
Cel mai mare pericol pentru Moldova din punctul de vedere al libertății presei este riscul de a repeta experiența Ucrainei, unde a avut loc oligarhizarea mass media, și unde sursele principale de informare sunt concentrate în mâinile a 5-6 cei mai bogați oameni din țară. Trebuie să păstrați instituții mici, dar active, care furnizează informații independente. Ele reprezintă bariere în calea oligarhizării presei. Or acestea reprezintă unii dintre factorii ce pot stopa comercializarea şi oligarhizarea presei. Eu cred că pentru mass media din Moldova acesta este pericolul cel mai mare.
BNS: Există cazuri când ştim că o persoană concretă deţine cutare şi cutare organ de presă. Cum, însă, să obții documentele ce dovedesc acest lucru, dacă adevărații proprietari se ascund deseori în offshoruri, sau firmele sunt controlate de persoane interpuse?
Jerzy Pomianowski: Ca şi orice afacere şi în mass-media trebuie să fie asigurată transparenţa structurii de proprietate. Un business transparent este şi un prim pas în direcţia combaterii corupţiei. Dacă ştim cine este proprietarul şi ce interese are, şi mai analizăm şi contentul, atunci devine mult mai clar de ce un post de televiziune îl critică doar pe un anume politician sau om de afaceri. Pentru că acesta este duşmanul sau concurentul principal.
BNS: Cum au fost soluționate problemele de transparență în alte state?
Jerzy Pomianowski: În diferite state problema transparenţei structurii de proprietate şi a libertăţii de exprimare s-a rezolvat pe diverse căi. În unele state s-a mers pe o astfel de soluţie: proprietarul şi redactorul-şef sunt persoane absolut independente unul de altul. Redactorul-șef are contract, care stipulează clar drepturile și responsabilitățile, și astfel este de facto proprietarul organului de presă. Astfel legea prevede expres că proprietarul nu are dreptul să se amestece în politica editorială, iar redactorul-şef este liber în decizii în cadrul redacţiei. Este adevărat că proprietarul poate întrerupe contractul cu jurnalistul, dar aceasta presupune anumite complicaţii. Dacă omul de afaceri vrea să angajeze un jurnalist bun, el va trebui să accepte compromisuri, el nu-și mai permite să-i spună ce să facă și ce să nu facă. În acest mod se construiește jurnalismul independent. Chiar dacă proprietarul are alte opinii.
BNS: În cadrul campaniei electorale este deseori dificil să scrii despre o persoană sau alta, fără a fi acuzat că eşti părtinitor. Ce credeţi despre aceasta?
Jerzy Pomianowski: Întotdeauna va fi aşa. Indiferent dacă este sau nu campanie electorală. Cel vizat de o investigaţie va spune de fiecare dată că, dacă presa scrie despre faptul că ar fi corupt, că este implicat în afaceri dubioase, atunci o face la comanda duşmanilor, că sunt implicați oponenții politici. O soluţie este ca presa să scrie despre toate persoanele implicate în astfel de lucruri.
European Endowment for Democracy (EED) este o instituție independentă a Uniunii Europene, care susține, prin oferirea de granturi pentru dezvoltare, actorii locali ai schimbărilor democratice în țările incluse în Programul de Vecinătate al UE, inclusiv mass media din Republica Moldova. Organizația este un exemplu de susținere fără precedent pe care Uniunea Europeană o acordă beneficiarilor în mod direct, implementând un mecanism flexibil de finanțare, ajustat la necesitățile solicitanților. Business News Service SRL este unul dintre beneficiarii asistenței directe din partea Uniunii Europene.
Acest material este publicat în cadrul proiectului “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media, a accesului la informație, promovarea valorilor și integrării europene”, implementat de CJI, care la rândul său face parte din proiectul „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”, implementat de FHI 360.
Elaborarea acestui material este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în cadrul materialului aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.
Sursa: Text/Foto - mold-street.com