Misiunea ENEMO a remarcat, în raportul preliminar prezentat la Chișinău pe 3 noiembrie, că autoritatea din domeniul audiovizual și-a limitat monitorizarea doar la principalul buletin de știri a 15 radiodifuzori și că CA prezintă rapoarte cu privire la încălcările constatate o dată la două săptămâni.
Totodată, misiunea notează că CA nu a constatat încălcări substanțiale și că nu a aplicat sancțiuni pentru niciunul dintre radiodifuzorii monitorizați în primul raport. De asemenea, experții internaționali au atras atenția că cel de-al doilea raport de monitorizare CA nu a fost examinat până în ziua alegerilor. ENEMO consideră că un program al CA care cuprinde un raport la două săptămâni, combinat cu sancțiuni ce nu descurajează, prevăzute de lege, și monitorizarea doar a știrilor din prime-time diminuează „considerabil eficacitatea mecanismului de monitorizare, reducându-l la o simplă formalitate”. Mai mult, lipsa oricărei acțiuni a Consiliului Audiovizualului în ceea ce privește constatările primului raport scade și mai mult eficiența mecanismului, potrivit raportorilor.
„Monitorizarea radiodifuzorilor în timpul campaniei electorale de către Consiliul Audiovizualului a fost prea lentă și inadecvată pentru a fi eficientă și a condus la faptul că monitorizarea s-a redus la o simplă formalitate”, au constatat raportorii.
În raportul ENEMO se menționează și despre sesizările pe care le-au depus organizațiile neguvernamentale de media la CA, cu privire la comportamentul părtinitor al radiodifuzorilor, în favoarea candidatului independent, care au fost respinse „fără o decizie formală”. Tot în raport s-a făcut trimitere și la amendarea TV8 pentru lipsa imparțialității în cadrul unei emisiuni, contestată și anulată în instanță.
În context, observatorii internaționali constată că peisajul mediatic din Republica Moldova este divers, dar pluralismul de opinii este pus la încercare de lipsa mijloacelor financiare pentru mass-media locală și alternative independente, televiziunea fiind principala sursă de informare cu privire la situația politică.
DE CE PUBLICITATEA ELECTORALĂ PE REȚELE DE SOCIALIZARE ÎI ÎNGRIJOREAZĂ PE UNII EXPERȚI?
O altă problemă constatată de experții electoralii în urma discuțiilor cu reprezentanții mass-media ține de dificultățile privind accesul la informație, în mod special ca urmare a deficienților din Legea privind protecția datelor cu caracter personal.
Totodată, unii dintre interlocutorii Misiunii și-ar fi exprimat îngrijorarea că dezinformarea pe rețelele sociale a jucat un rol semnificativ în campanie. „La început, campania a fost destul de discretă, dar s-a intensificat spre ziua alegerilor. S-a observat o cantitate semnificativă de reclame de campanie plătite pe rețelele sociale, inclusiv Facebook și YouTube”, se mai arată în raport.
Sursa foto: ENEMO/FACEBOOK