Eşti aici

Și în această campanie electorală, anumite instituții de presă au favorizat pe unii candidați și au defavorizat pe alții

18 Iunie 2015
1839 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent a prezentat joi, 18 iunie, în cadrul unei conferințe de presă, raportul final de monitorizare a comportamentului mass-media în campania electorală pentru alegerile locale. Raportul a scos în evidență faptul că, în mare parte, instituțiile de presă au avut un comportament tendențios, nu au asigurat pluralismul de opinie și echilibrul surselor și nu s-au ocupat de educația electorală a cetățenilor.

Directoarea CJI, Nadine Gogu, a menționat că la începutul campaniei unele mass-media au avut un comportament mai agresiv, altele mai puțin agresiv, iar pe la mijlocul campaniei marea majoritate a mass-media au făcut partizanat politic și chiar agitație electorală în favoarea anumitor concurenți electorali. Nadine Gogu a remarcat că spre sfârșitul campaniei unii radiodifuzori au avut indicatori ușor îmbunătățiți.

Directoarea CJI a trecut în revistă comportamentul mass-media în ultima săptămână a campaniei electorale și a prezentat datele finale pentru întreaga perioadă de monitorizare (1 mai – 14 iunie 2015).

Potrivit raportului, postul public de televiziune Moldova 1 a avut un comportament relativ echilibrat şi nepărtinitor, asigurând parţial pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Din punct de vedere al frecvenței și contextului aparițiilor concurenţilor electorali în știri, cea mai mare vizibilitate a avut-o Partidul Democrat, present de multe ori şi în ştiri cu caracter electoral indirect. Concluzia generală e că în campanie Moldova 1 nu a favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral. 

Posturile Prime TV și Canal 2 au reflectat campania tendențios, eşuînd să asigure pluralsimul de opinie şi diversitatea surselor. În multe cazuri reportajele au fost catalogate drept agitație electorală în favoarea PDM, ai cărui exponenți au avut cele mai multe apariții și mențiuni în context pozitiv. Politica editorială a acestor posturi a fost foarte asemănătoare, axându-se pe identificarea problemelor din anumite localități și, ulterior, prezentarea soluțiilor de către candidați susținuți de PDM, care au fost astfel favorizaţi masiv. Canal 2 a reușit cel mai bine să asigure echilibrul de gen printre posturile monitorizate (35% din surse au fost femei). 

Relativ corect, echidistant și echilibrat a reflectat campania electorală postul TV 7. Acesta a mediatizat cei mai mulți concurenți electorali (16), dintre care PL şi PLDM au avut cele mai multe apariţii directe şi menţiuni, în diferite contexte, fără a se evidenţia favorizarea sau defavorizarea clară a vreunui concurent electoral. TV 7 a asigurat parţial pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. 

Accent TV este postul care a reflectat cel mai tendențios campania electorală. Postul a eșuat să asigure imparțialitatea și pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Accent TV a defavorizat masiv Partidul Liberal şi a favorizat intens Partidul Socialiştilor, în ultima săptămână de campanie fiind difuzate mai multe ştiri de agitaţie electorală în favoarea acestui concurent.

Referindu-se la comportamentul portalurilor online, expertul media, Petru Macovei, a menționat că acestea au reflectat campania electorală “prin prisma unor preferințe electorale, cu unele evoluții sau involuții".

Omg.md a fost cel mai activ portal informațional din cele cinci monitorizate, textele publicate având un caracter mai mult sau mai puțin speculative. Fiecare a treia știre a reflectat un conflict şi/sau a lansat acuzaţii în adresa unor concurenţi electorali, în 82% din acestea subiectele fiind prezentate dintr-o singură perspectivă. Politica editorială a portalului pe toată durata campaniei a fost orientată spre critica partidelor de la guvernare, în special PDM, şi spre defavorizarea PL şi  PCRM. Totodată, concurentul electoral Partidul Nostru a fost promovat cel mai mult (de 111 ori, în context pozitiv, din totalul de 126 de apariții și mențiuni). Ceilalți concurenți electorali au fost vizați foarte rar sau neglijați, în general.

Comparativ cu Omg.md, Pan.md a oferit spațiu unui număr mai mare de concurenți electorali. “Știrile au fost preponderent nepărtinitoare, în același timp, au fost publicate foarte multe materiale de analiză, comentarii, și acestea, cu foarte rare excepții, au fost tendențioase, fiind reflectată foarte clar poziția autorului și simpatia acestuia pentru un anumit concurent electoral”, a constatat Petru Macovei. Pan.md a adus, de asemenea, critici partidelor de la guvernare (PDM, PLDM), favorizând PSRM și Partidul Nostru.

Cât privește Publika.md, în opinia expertului, portalul s-a comportat “ca o resursă de partid”, promovând masiv concurentul electoral PDM, liderii și candidații acestuia la diferite funcții publice direct sau indirect, în detrimentul celorlalți concurenți electorali. Pe parcursul campaniei, Publika.md a înregistrat cel mai bun indicator al echilibrului de gen din toate site-urile monitorizate: 39,4% din sursele citate au fost femei.

În cazul Timpul.md, autorii raportului de monitorizare au constatat un comportament preponderent nepărtinitor. “Timpul.md a defavorizat PSRM, iar PLDM şi PDM au fost prezentaţi în context diferit, preponderent neutru, dar şi negativ sau pozitiv. PCRM a fost vizat mai mult în context neutru, însă deseori şi în context negativ, iar PL a fost favorizat prin prezentarea frecventă în context pozitiv”.

La Unimedia.info de cea mai mare vizibilitate s-au bucurat PLDM (în context pozitiv) şi PL. Concurenții electorali PCRM și PL au fost vizați mai des în context negativ. Totuși, potrivit raportului, “nu se poate afirma că aceste partide au fost defavorizate, deoarece numărul apariţiilor în context neutru este mult mai mare”.

Raportul de monitorizare conține mai multe studii de caz, dar la acestea vom reveni.