Eşti aici

​ENEMO: Lipsa reglementărilor privind mass-media online trezește îngrijorări în legătură cu răspândirea informațiilor false

01 Iulie 2021
1006 afişări
Lipsa unor reglementări care să vizeze presa online „trezește îngrijorări în legătură cu răspândirea informațiilor false care pot influența opinia publică”, este una din concluziile raportului interimar al observatorilor Rețelei Europene a Organizațiilor de Monitorizare a Alegerilor (ENEMO) pe marginea campaniei electorale la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie. Primul raport interimar al ENEMO cuprinde perioada 1-25 iunie.
 
În documentul lansat pe 30 iunie se menționează că mass-media din Moldova este diversă și polarizată din cauza gradului înalt de concentrare a dreptului de proprietate asupra posturilor de televiziune naționale controlate de persoane fizice afiliate partidelor politice. Observatorii europeni au mai atestat lipsa independenței editoriale și incapacitatea mass-mediei de a asigura o mediatizare echilibrată a campaniei. 

Potrivit lor, în timp ce radioul și TV-ul rămân principala sursă de informații cu caracter politic, politicienii folosesc din ce în ce mai mult cele mai influente surse media online, inclusiv rețelele sociale, pentru a răspândi mesajele electorale. „Lipsa unor reglementări specifice privind mass-media online și platformele sociale de comunicare trezesc îngrijorări în legătură cu răspândirea informațiilor false care pot influența formarea opiniei publice distorsionate”, scrie în raport.

Experții ENEMO au mai constatat că taxele mari la reclamă în perioada electorală au dezavantajat partidele politice mici și au contribuit la utilizarea tot mai frecventă a rețelelor sociale, în special Facebook și Instagram, care sunt utilizate cu scop de promovare a mesajelor electorale.

În document se menționează că unii reprezentanți ai instituțiilor media locale au relatat observatorilor ENEMO că partidele politice nu manifestă un interes sporit de a participa la dezbateri și că au fost nevoiți să anuleze câteva runde. Totodată, aceleași surse spun că partidele politice se plâng că nu au acces la posturile TV, iar reprezentanții mass-media susțin că concurenții electorali manifestă un interes limitat în a utilizata timpul gratuit de difuzare electorală pentru a-și prezenta programele electorale și pentru a informa alegătorii.

ENEMO precizează că nu monitorizează instituțiile media în campania electorală la alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie și că își fac concluziile în urma întâlnirilor cu jurnaliștii.

Până la data de 25 iunie, ENEMO a avut 408 întrevederi, dintre care 132 cu structuri ale CEC, 31 cu entități media și 82 cu societatea civilă și organizații care desfășoară activități în domeniul electoral, precum și cu alte 12 părți interesate.