Pe Facebook - da, la GRT - ba
Despre faptul că GRT a renunțat la emisiunile comerciale în campania electorală, candidata Irina Vlah a informat prin intermediul unui video, publicat pe pagina sa oficială de Facebook. Aceasta a menționat că, luni, 3 iunie, ar fi trebuit să participe la emisiunea „Persona” la GRT, în baza unui acord semnat cu compania pentru perioada campaniei electorale, dar a fost anunțată de un reprezentat al companiei că GRT nu va mai difuza emisiuni comerciale, întrucât așa a decis Consiliul de Observatori (CO).
Vlah consideră că decizia CO este ilegală, deoarece legislația electorală, dar și declarația privind politica editorială a GRT în campania electorală permit candidaților să apară în mass-media, atât gratuit, cât și contra plată. În opinia candidatei la funcția de bașcan, decizia CO ar fi fost influențată de ex-deputatul PD Nicolae Dudoglo, liderul Mișcării Devlet. La rândul său, Dudoglo, potrivit portalului Nokta.md, respinge acuzațiile Irinei Vlah.
Cum își explică decizia Consiliul de Observatori
Contactat de Media-azi.md, președintele CO al GRT, Igor Ianak, a confirmat că o astfel de decizie a fost adoptată „din considerente de a crea condiții egale pentru toți candidații”. Președintele CO a adăugat că, în acest fel, CO s-a autosesizat la plângerea unui alt candidat electoral - Dmitri Manol, care a cerut membrilor CO să examineze cât de legală este participarea candidatei Irina Vlah în emisiuni comerciale la postul public GRT, în fiecare zi de luni, până pe data de 30 iunie, ziua alegerilor. În opinia lui Manol, Irina Vlah utilizează timpul de emisie al GRT „în scop de PR și pentru a-și denigra oponenți” (sursa 1, 2).
Dmitri Manol (din stânga), alături de Nicolae Dudoglo. Sursa Foto: Facebook
La întrebarea de ce CO a adoptat o astfel de decizie în plin proces electoral, Ianak a răspuns: „Noi am mizat pe buna-credință a participanților la procesul electoral, dar unii dintre ei, pornind de la starea lor materială, fac abuz și astfel încalcă principiul egalității în drepturi (...). Cine are mai mulți bani, își cumpără mai multe emisiuni, dar cei care nu dispun de resurse nu sunt în stare să-și achite aparițiile pe post. Mai mult, compania GRT este publică ... ”
Întrebat dacă nu se încalcă în acest fel Codul electoral din autonomia găgăuză, care permite apariția candidaților electorali atât în emisiuni gratuite, cât și în cele comerciale, Ianak a afirmat că aspectele negative sau pozitive ale unei legi se văd în practică și că este sigur că o asemenea prevedere încalcă drepturile candidaților electorali.
Ianak a precizat că decizia CO se referă doar la emisiunile comerciale. Candidații la funcția de bașcan vor putea apărea în continuare la GRT în cadrul dezbaterilor sau a publicității electorale.
Ce cred experții din regiune?
În raportul intermediar al Misiunii „Piligrim-Demo” de observare a alegerilor în funcția de bașcan se menționează, de asemenea, că emisiunile electorale comerciale încalcă principiul alegerilor libere și deschise și reprezintă un risc sporit pentru accesul egal la mass-media al tuturor candidaților. „În mod particular, unii candidați (cei care vor putea să-și permită să cumpere mai mult timp de emisie la diferite posturi tv și radio) vor putea să desfășoare activități de campanie electorală mai active în favoarea sa sau în defavoarea concurenților”, se menționează în raportul Piligrim-Demo.
Precizăm că, în campania electorală pentru funcția de bașcan a UTA Găgăuzia au fost înregistrați patru candidați independenți - Dmitri Manol, Irina Vlah, Serghei Cimpoieș și Ivan Burgudji. Alegerile urmează să aibă loc pe 30 iunie 2019.