Eşti aici

A apărut ediția din decembrie a revistei Mass-media în Moldova. Câteva motive pentru care trebuie s-o citiți

09 Ianuarie 2019
1703 afişări
A apărut revista Mass-media în Moldova, ediția decembrie 2018. Știm că o așteptați cu nerăbdare, de aceea ne grăbim să vă aducem primele informații despre autori și subiectele abordate de ei. Sigur, nu vom deschide prea larg parantezele, pentru a nu vă lipsi de plăcerea de a descoperi singuri conținutul ei și de a reflecta asupra articolelor.

De ce trebuie să citiți neapărat revista Mass-media în Moldova? Pentru că este singura publicație care vă prezintă detaliat problemele din media autohtonă și nu numai. Iar în jurnalism, știm cu toții, detaliile contează. Cercetătoarea media Aneta Gonța o confirmă în articolul său „Mass-media în era falsurilor – implozia de încredere, la noi și în lume”. Aflați prin ce se explică deficitul de încredere în presa din Moldova, dar și din Europa și SUA, și ce ar trebui să facem pentru a reconstitui încrederea. În aceeași ediție, expertul media Ion Bunduchi prezintă proiectul noii legi a publicității, care a avut norocul să fie votat de Parlament în primă lectură și nenorocul să fie abandonat de deputați, pe ultima sută de metri. Asta chiar dacă – sau, poate, din cauza că – proiectul noii legi promovează bunele practici internaționale în domeniu, intre care și principiile concurenței loiale. 

De asemenea, pentru a urmări fenomenele din media – de exemplu, cel al concentrării, care s-a extins, în special în ultimul timp. S-ar putea să nu știți că unele posturi de radio și TV, la fel, au ajuns la cheremul politicienilor, chiar dacă oficial sunt înregistrate pe alte nume. Cine și sub ce umbrele se află – citiți în articolul „Televiziunile de partid, companii de PR și laboratoare de dezinformare”, semnat de jurnalista Anastasia Nani. Tot despre presa controlată politic este și articolul Alinei Radu, directoarea Ziarului de Gardă, care examinează cum se respectă egalitatea de gen în Moldova, atât în campaniile electorale, cât și în viața de toate zilele.

Sau, de ce nu? – Citiți revista pentru a afla cine și de ce instigă la ură împotriva jurnaliștilor. Autorul materialului cu acest titlu, jurnalistul Vitalie Călugăreanu, reproduce, între altele, conversația pe care a avut-o cu un trol. Acesta i-a dezvăluit, la o bere, câte ceva din „meseria” sa, așa că e păcat să nu cunoașteți cum o duc trolii din Moldova, cine acționează în spatele lor și de ce au obrazul cam îngroșat în preajma alegerilor. De cealaltă parte, din interviul cu Natalia Morari, președinta Asociației „Media Alternativă”, vedeți ce riscuri își asumă jurnaliștii liberi în Moldova și cum se simt atunci când sunt urmăriți pentru că au publicat materiale critice despre persoane cu funcții înalte în stat.

Prin urmare, aveți o mie de motive să accesați revista Mass-media în Moldova. Și cine ar putea rezista ispitei de a nu citi articolul semnat de Cristina Leva-Mogîldea, titlul căruia te atrage ca un magnet: „Barosul și caleidoscopul. Despre dubla loialitate a jurnalistului față de adevăr și echilibru”. Autoarea descrie cu lux de amănunte cum stau lucrurile în materie de adevăr atât în societatea noastră, cât și în cea a domnului Tramp. Sau, cine dintre voi nu ar fi curios să afle mai multe despre frica președintelui american față de media? Cercetătorul Victor Gotișan a citit cartea „Trump in the White House” și a scris o recenzie despre ea. Cartea e într-adevăr valoroasă, inclusiv pentru că e semnată de jurnalistul american Bob Woodward, - da, da, acel Bob Woodward de la The Washington Post, care alături de Carl Bernstein l-au dat jos pe Richard Nixon din funcția de președinte al SUA.

În fine, poate doriți să știți dacă noile tehnologii au ajuns și în mass-media regională din Moldova? Jurnalista Stela Roman este prezentă în revistă cu un amplu articol de analiză la această temă. Iar dacă aveți în buzunar un smartpfone și nu știți cum să îl folosiți în scopuri jurnalistice, vă vine în ajutor un bun cunoscător în materie de MOJO – sigur, nimeni altul decât Dumitru Stoianov, de la RISE Moldova.   

Gata cu prezentările, pentru că, ziceam la început, ne-ar plăcea să descoperiți singuri noua ediție. Jurnaliștii de profesie – și de vocație! - cu siguranță, vor rezona cu multe dintre ideile expuse de autori. Iar cei care doar privesc televizorul și citesc ziarele vor găsi, la fel, o mulțime de informații utile, bune de digerat în serile de iarnă, lângă o sobă fierbinte, (savurând și un vin fiert :)).

La toate acestea, ar mai fi de adăugat că versiunea în limba română e demult gata, dar am amânat lansarea oficială pentru săptămâna curentă, când vom plasa și variantele engleză și rusă ale publicației. De asemenea, până la sfârșitul lunii intenționăm să vă punem la dispoziție și varianta print, în trei limbi.

Și încă un lucru bine de știut: Ediția din decembrie 2018 a revistei Mass-media în Moldova a apărut cu sprijinul financiar al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională, prin intermediul Ambasadei Suediei la Chișinău.

Lectură ușoară!