Eşti aici

Cât costă realizarea unei investigații jurnalistice?

04 Mai 2021
1050 de afişări
Jurnalismul de investigație este cel mai complicat gen de presă. În plus, realizarea anchetelor jurnalistice presupune și cheltuieli mari, pe care nu toate redacțiile și le pot permite. În Republica Moldova există mai multe instituții media care realizează investigații în pofida dificultăților. Anticoruptie.md, CU SENS, RISE Moldova, Ziarul de Gardă, Moldovacurata.md sunt deja cunoscute pentru dezvăluirile pe care le-au publicat de-a lungul timpului.

Aceste redacții au vorbit nu o singură dată despre costurile ridicate pentru producerea anchetelor. Ce presupune asta mai exact? Salarii, deplasări, acces la baze de date, „împachetarea” grafică sau multimedia etc.

Ca să fie mai clar despre ce sume vorbim, am luat una dintre cele mai recente investigații, „Sănătate la gunoi”, care scoate la iveală gestionarea defectuoasă a deșeurilor Covid-19, anchetă în format video realizată de echipa CU SENS timp de două luni. Am aranjat cifră cu cifră pe hârtie, ajungând la un buget total de 66.554 de lei (infografic alăturat- n.r.).

„Este o sumă mare, dar norocul nostru este că pentru această anchetă am obținut sprijin financiar din partea unei organizații străine. Avem însă și o comunitate de oameni care ne susțin. Am vrea să credem că această comunitate va crește de la un an la altul, întrucât muncim din greu pentru oamenii care ne urmăresc și care vor să se informeze din surse credibile”, explică Liuba Șevciuc, co-fondatoarea CU SENS.

În contextul Zilelor Libertății Presei, Centrul pentru Jurnalism Independent și-a propus să pună accentul pe necesitatea ca presa liberă și independentă să fie susținută de consumatorii de media. Astfel, pe 4 mai, CJI desfăşoară un flash-mob virtual cu îndemnul #SustinemPresa, încurajând organizațiile de media, instituţiile de presă, jurnaliştii şi consumatorii de media să se alăture evenimentului, distribuind pe reţeaua socială Facebook o fotografie de copertă cu mesajul „Informația e un bun public. Susține presa de calitate!”.

Totodată, CJI a lansat o campanie online în cadrul căreia șapte manageri ai instituțiilor de presă explică de ce este important ca media independentă și liberă să fie susținută de public.