Eşti aici

CA, despre notele oferite radiodifuzorilor monitorizați în campania electorală: metodologia prevede stabilirea gradului diferențiat a tonalității reflectării concurenților electorali

15 Decembrie 2020
716 afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) a expediat Consiliului Audiovizualului (CA), la începutul lunii noiembrie, o solicitare de informație în care a cerut clarificarea noțiunilor utilizate de autoritate pentru a reda felul în care candidații la alegerile prezidențiale au fost reflectați de către radiodifuzorii monitorizați. În răspuns, reprezentanții instituției menționează că autoritatea elaborează astfel un tablou comparativ a comportamentului radiodifuzorilor în campania electorală în conformitate cu metodologia aprobată, în 2019. 

În solicitare, CJI s-a interesat ce înseamnă, în viziunea Consiliului, termeni precum reflectare „evidențiat pozitivă”, „accentuat pozitivă” sau „nesemnificativ negativă” a concurenților electorali. De asemenea, CJI a cerut explicații privind formulările „reflectare echitabilă, echilibrată și imparțială a alegerilor prezidențiale” din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale - când se consideră că un furnizor informează conform acestor cerințe și în ce circumstanțe încalcă aceste principii.

În răspunsul său, CA precizează că se ghidează de Metodologia de monitorizare a radiodifuzorilor aflați sub jurisdicția Republicii Moldova, aprobată în 2018 și la elaborarea căreia au contribuit experți din afara țării. 

Specialiștii Consiliului susțin că metodologia permite o analiză detaliată, prin intermediul indicatorilor cantitativi și calitativi, a modului de reflectare a campaniei electorale, iar pentru că unii furnizori de servicii media reflectă concurenții electorali „într-un mod dezechilibrat atât prin timpul acordat, cât și prin tonalitatea reflectării, apare necesitatea diferențierii acestora”. „Astfel, pentru crearea unui tablou comparativ a modului de reflectare a concurenților electorali, Consiliul Audiovizualului operează cu calificative «accentuat pozitiv/negativ», «evidențiat pozitiv/negativ»  și «nesemnificativ negativ/pozitiv», în dependență de timpul total alocat concurentului electoral în coraport cu timpul atestat reflectării în tonalitate pozitivă și negativă”, se mai spune în răspunsul CA. Potrivit Consiliului, metodologia utilizată de autoritate prevede stabilirea gradului diferențiat a tonalității reflectării concurenților electorali.

După ce sunt trecute toate etapele menționate, CA susține că stabilește gradul respectării de către furnizorii de servicii media a principiilor reflectării echitabile, echilibrate și imparțiale „datorită acordării unui timp de reflectare aproximativ egal tuturor concurenților înscriși în cursa electorală, tonalității modului de reflectare a acestora cât și asigurarea prezentării principalelor puncte de vedere aflate în opoziție”.

Media Azi a solicitat între timp și opiniile unor cercetători media cu privire la întrebările adresate CA. Victor Gotișan, Aneta Gonța și Ion Bunduchi au explicat ce presupune reflectarea echitabilă, echilibrată și imparțială a candidaților, ce înseamnă să fii reflectat negativ la TV și cum ne dăm seama că un anumit candidat este favorizat.

În electorala pentru alegerile prezidențiale din toamna acestui an, Consiliul a făcut publice trei rapoarte de monitorizare a posturilor radio și TV. Primul s-a lăsat doar cu o atenționare verbală. Celelalte două rapoarte de monitorizare a CA au fost urmate de sancțiuni, unele dintre care au fost contestate în instanță și au avut câștig de cauză, altele fiind respinse de magistrați.