Recent, documentul elaborat de Ministerul Justiției a fost propus spre avizare și consultare publică, în cadrul ședinței secretarilor generali, fiind expediat inclusiv Consiliului Audiovizualului. Inițiativa prevede ca MJ să fie instituția responsabilă de promovarea politicii statului în domeniul serviciilor media audiovizuale și al presei. Autorii documentului remarcă faptul că, în prezent, la nivel guvernamental nu există niciun organ central care să asigure implementarea politicii guvernamentale în domeniu, deși Executivul este unul dintre principalii actori în elaborarea legislației, deținând și dreptul de inițiativă legislativă.
Consiliul Audiovizualului a examinat proiectul în cadrul ședinței publice din 27 mai. Responsabilii din cadrul CA au menționat că autoritatea este „garant al interesului public în domeniul audiovizualului și are misiunea de a contribui la dezvoltarea serviciilor media audiovizuale”. În acest sens, CA a propus modificarea proiectului de hotărâre prin reformularea sintagmei „domeniul serviciilor media audiovizuale și presa”, astfel încât să nu fie suprapuse domeniile de activitate ale celor două instituții.
Membrul CA Iulian Roșca a precizat că acest aviz „este echivalentul cu respingerea” proiectului. El a lansat și o serie de critici pe marginea documentului MJ. „Eu cred că este un proiect ce nu are dreptul la existență. El, în general, contravine principiilor pe care Republica Moldova și le-a asumat în procesul de aderare la practicile europene. Evident că autoritatea de reglementare a serviciilor media audiovizuale nu are o calitate de decor în sistemul administrației publice a statului, ci statul a instituit această autoritate cu un statut juridic special. Pe lângă faptul că i-a acordat un statut de independență în fața tuturor autorităților publice din sistemul administrativ al statului și anumite funcții, competențe funcționale, printre care nu doar cea de a supraveghere, a executării legislației, dar și cea de reglementare, prin această funcție, CA are capacitatea de a reglementa domeniul respectiv, de a institui anumite norme cu caracter normativ, de a elabora politici în domeniul respectiv și să nu-și aroge acest drept ministerul. (...) Ministerul ar avea un caracter tangențial”, a spus Iulian Roșca în cadrul ședinței.
În opinia lui, Ministerul Justiției nu este lipsit, în prezent, de dreptul de a efectua anumite intervenții pe domeniul media, însă nu și la capitolul politici pentru că „încă asta ține anume de prerogativa Consiliului”.
Alți membri nu au dorit să comenteze propunerea MJ, cu excepția Tatianei Buraga, care a spus că este de acord cu opiniile exprimate de Iulian Roșca.
Astfel, cu vot unanim, membrii CA au aprobat avizul în forma care „este echivalentă cu respingerea” proiectului.
Anterior, Media Azi a scris că Guvernul întârzie de doi ani să elaboreze programul de măsuri pentru implementarea Concepției naționale de dezvoltare a mass-mediei, identificând până acum doar autoritatea responsabilă de sectorul mediatic – Ministerul Justiției.
Pe marginea documentului ar trebui să se expună cu avize mai multe instituții: Cancelaria de Stat, Ministerul Finanțelor, Ministerul Economiei și Infrastructurii, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Consiliul Audiovizualului, Centrul Național Anticorupție, Asociaţia Presei Independente.