Eşti aici

Campanie de crowdfinding pentru deconspirarea trolilor

05 Februarie 2018
2297 de afişări
Vlada Ciobanu și Dumitru Alaiba, doi activiști ai societății civile, au inițiat campania de crowdfunding „Adoptă un trol”, prin care vor să îi încurajeze pe troli să iasă din anonimat și să povestească despre stăpânii lor, precum și despre modul în care funcționează „fabricile de troli” în Moldova. Cei care vor dori să ofere mai multe detalii despre activitatea lor vor primi recompense din donațiile pe care organizatorii campaniei le vor colecta pe site-ul de crowdfunding Indiegogo. Ulterior, informațiile obținute de la persoanele respective vor fi făcute publice în instituțiile media independente. Totodată, organizatorii se angajează să păstreze anonimatul acestora în cazul în care cineva va solicita acest lucru.
 
Astfel, publicul larg va afla mai multe despre stăpânii „fabricilor de troli”, cine le dă indicații pentru a posta anumite mesaje, câți troli sunt în Moldova, în ce constă munca lor, ce salarii primesc și alte detalii relevante.
 
„Elementul care îi unește pe toți trolii este faptul că ei scriu la comandă și există un anumit stăpân sau comanditar care vrea să promoveze anumite mesaje. Pe lângă faptul că ei pot să denigreze sau să semene ură, evident că există și un alt obiectiv al lor - să creeze cât mai mult spam informațional, astfel încât oamenii să fie cât mai confuzi și să nu-și dea seama cine are dreptate și cine spune minciuni”, consideră  Vlada Ciobanu.

Informația obținută de la troli va putea fi făcută publică, pentru ca orice jurnalist de investigație să o poată folosi. Vlada Ciobanu crede că trolii vor dori să dezvăluie cum funcționează mecanismul din interior, pentru că o parte din ei nu sunt de acord cu ceea ce fac și acceptă să facă această muncă doar din lipsă de surse financiare.
 
De asemenea, organizatorii cred că în acest sens vor putea susține și presa din Moldova, care nu are surse financiare pentru a-și recompensa sursele. „Este un lucru normal ca presa de investigație să își recompenseze sursele. Asta face orice ziar de investigație într-un mediu sănătos. Din păcate, presa noastră abia reușește să achite chiria oficiului, uneori. De aceea, haideți să îi ajutăm”, se menționează într-o postare pe site-ul campaniei.

Nouă donatori au depus deja 130 de dolari, în prima zi de lansare a campaniei, care a fost luni, 5 februarie.