Eşti aici

Comisia parlamentară pentru mass-media a discutat despre punctele nevralgice din domeniu

24 Iunie 2019
1127 de afişări
Depolitizarea autorității de reglementare a audiovizualului, reactivarea grupului de lucru parlamentar pentru îmbunătățirea legislației mass-media, accesul la informație și situația de pe piața de publicitare - acestea și alte subiecte au fost discutate de către Comisia parlamentară pentru mass-media, care s-a întrunit luni, 24 iunie. La ședință au participat deputați din comisia de profil, experți media, membri ai Consiliului Audiovizualului (CA) și Consiliului de Supraveghere  (CS) al Teleradio-Moldova, jurnaliști.
 
Se cer schimbări esențiale în activitatea CA și CS

Directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) Petru Macovei și directorul executiv al Asociației Presei Electronice (APEL), Ion Bunduchi, au menționat necesitatea de a depolitiza numirea membrilor CA. Bunduchi a propus elaborarea unui nou regulament de desemnare a candidaților pentru funcții vacante la CA. Documentul ar trebui să includă reguli clare și criterii măsurabile de evaluare a candidaților, astfel încât în Consiliu să ajungă persoane independente și profesioniste.

Cu privire la desemnarea membrilor CA, directorul executiv al API a pledat ca în acel Regulament să se regăsească și un mecanism de rechemare a membrilor în caz de necesitate. În opinia sa, majoritatea membrilor CA ar trebui să vină din partea societății civile și nu neapărat din domeniul jurnalistic.


Într-o altă ordine de idei, consilierul pentru educație, cultură și cercetare al președintelui, Corneliu Popovici, s-a referit la modul în care televiziunile din Moldova au reflectat evenimentele politice din 7-9 iunie din Chișinău. Popovici a întrebat de ce a lipsit o reacție fermă din partea CA, dar și din partea Consiliului de Supraveghere al Teleradio-Moldova la acest subiect. În context, membră CA Olga Guțuțui a precizat că s-a autosesizat în acest sens cu privire la postul public de televiziune.

Președintele CS, Nicolae Spătaru, prezent și el la ședință, a informat că Consiliul de Supraveghere va monitoriza modul în care au fost reflectate evenimentele între 11 – 18 iunie, și nu din perioada 7-9 iunie, motivând că membrii CS nu au fost sesizați de nimeni să evalueze comportamentul radiodifuzorului public între 7-9 iunie. Răspunsul lui Spătaru a stârnit amuzamentul celor prezenți.

Proiectele de legi din domeniul media trebuie scoase din sertarele Parlamentului

Juristul Eugeniu Rîbca a amintit de proiectul Legii publicității, votat doar în prima lectură de vechiul Parlament. Expertul a subliniat că acest proiect de lege a fost elaborat de societatea civilă și că ar fi fost „oprit” de parlamentari pentru că prevedea o anumită claritate și delimitare între publicitatea politică și cea comercială, iar deputații au văzut în aceasta un pericol.

La rândul său, Petru Macovei s-a referit la necesitatea de a reactiva activitatea grupului de lucru parlamentar pentru îmbunătățirea legislației mass-media.

Mari semne de întrebare privind corectitudinea alegerii măsurătorului de audiență tv

În atenția parlamentarilor a fost adusă și problema cu privire la alegerea măsurătorului de audiență tv, care a rămas același de mai mulți ani în Republica Moldova. Directorul postului de televiziune Pro TV Chișinău, Cătălin Giosan, a menționat că concurs de selectare a fost, de fapt, o farsă. Drept argumente, acesta a menționat că a fost contactat de alte companii străine, care erau interesate de a veni pe piața moldovenească. Potrivit lui Giosan, crearea caietului de sarcini pentru acest măsurător este o muncă foarte complicată și că în România, unde piața de publicitate este mult mare, un asemenea document se elaborează mai multe luni. Directorul PRO TV Chișinău susține că administrația radiodifuzorului s-a adresat comisiei de selectare a măsurătorului de audiență pentru a veni cu un sprijin în acest sens, însă, reprezentanții comisiei, ar fi refuzat propunerea și au elaborat caietul de sarcini într-o săptămână.

Giosan susține că alte companii străine, care se interesau să ajungă pe piața moldovenească au renunțat să participe la acest concurs, pentru că au înțeles că nu reușesc să se pregătească de el, mai ales că concursul a fost anunțat după Crăciun, când în țările respective este zi liberă.

Giosan a pledat pentru revederea acestei licitații.

Membra CA Veronica Cojocaru, care a fost în calitate de observator în Comisia de licitație, a menționat că alte companii care au dorit să ajungă pe piața moldovenească de măsurare a audienței tv nu erau gata să deschidă un sediu separat în Republica Moldova, așa cum prevede Regulamentul respectiv. Un alt argument, potrivit Veronicăi Cojocaru, a fost refuzul reprezentanților pieței de publicitate de a oferi garanții financiare pentru activitatea lor.

Președintele Comisiei parlamentare pentru mass-media Adrian Lebedinschi a subliniat că deputații intenționează să conlucreze cu comunitatea jurnalistică pentru a identifica problemele acumulate și a opera modificări la legislația media, care ar îmbunătăți starea presei.

Lebedinschi a precizat că, pe 3 iulie, va fi audiat Consiliul Audiovizualului cu privire la raportul de activitate al autorității, în primul trimestru al anului curent, la care vor putea participa și reprezentanții societății civile.

 Sursa Foto: Zinaida Gheață