Manualul trece în revistă terminologia medicală și explică ce sunt urgențele de sănătate publică, abordează modul în care mass-media ar putea contribui la o mai bună înțelegere a acestor crize și oferă sfaturi reprezentanților presei despre cum să comunice corect și eficient în astfel de cazuri.
Autorii ghidului notează că, într-o criză de sănătate publică, mass-media are puterea de a salva vieți: „O comunicare eficientă poate ajuta la prevenirea sau reducerea răspândirii bolilor și îi poate îndruma pe cei afectați spre servicii de sănătate și tratament”.
„Lipsa informației corecte și de încredere în timpul situațiilor de urgență poate conduce la răspândirea zvonurilor și a dezinformării, ducând la panică și haos, practici care creează riscuri și mai mari pentru oameni și/sau stigmatizează oamenii afectați de boală, toate acestea contribuind la creșterea numărului persoanelor afectate sau a deceselor în contextul răspândirii bolii. Organizațiile mass-media pot ajuta la umplerea acestui gol informațional periculos și pot corecta informațiile eronate”, mai spun autorii.
Printre sfaturile incluse în ghid:
Reacționați rapid
Prima recomandare: mass-media trebuie să reacționeze cât mai rapid într-o situație de urgență în sănătate publică, iar acest lucru se poate realiza prin consolidarea relațiilor cu serviciile de intervenție în situații de urgență, instituțiile medicale și experții care sunt buni comunicatori în acea situație. „În unele zone, organizații precum Crucea Roșie ar putea să desfășoare activități de pregătire cu comunitățile locale, inclusiv stabilirea unor sisteme de monitorizare a bolilor și a unor planuri de acțiune pentru cazurile în care va izbucni o epidemie. Discutați cu aceste organizații despre cum ați putea sprijini mai bine aceste acțiuni”, scrie în manual.
Investigați
Identificați sursele care vă pot oferi informații corecte și care vă pot învăța mai multe despre acest subiect.
Ajutați publicul să rămână sănătos, oferindu-i informații corecte despre ceea ce se întâmplă și ce a declanșat criza; care sunt intervențiile de urgență care se desfășoară și cum poate avea acces la serviciile de asistență; cum poate preveni răspândirea bolii și cum să procedeze dacă persoanele individuale sau rudele lor prezintă simptome.
Motivați publicul să facă față provocărilor cu care se confruntă prin prezentarea cazurilor pozitive de recuperare și adaptare; împărtășirea experiențelor și a lecțiilor învățate de la alții care au fost afectați de situația de urgență; invitarea personalităților în care oamenii au încredere pentru a liniști și a îndruma publicul.
Reduceți stigmatizarea persoanelor afectate de probleme de sănătate, ajutând publicul să creadă în date medicale și nu în superstiții și ajutându-l să învingă tabuurile; să aibă empatie față de persoanele afectate de situația de urgență și să înțeleagă prin ce trec acestea.
Contracarați zvonurile periculoase și percepțiile eronate despre criza de sănătate oferind date verificate de la persoane de încredere; identificând și corectând percepțiile eronate și informațiile greșite; invitând publicul să pună întrebări despre boală și situația de urgență și adresând întrebări experților de încredere.
Ajutați comunitățile să acceseze serviciile de sănătate și asistență atrăgând atenția asupra comunităților ale căror nevoi nu sunt luate în considerare (și permițând autorităților să intervină și să rezolve problemele).
Coordonați
Într-o urgență de sănătate publică, mass-media și personalul medical trebuie să colaboreze pentru a comunica în mod coordonat, oferind astfel informații consecvente, la timp și clare.
Oferiți informații practice care permit luarea de măsuri
În timpul unei crize, oamenii afectați sau expuși riscurilor au nevoie, mai mult decât orice, de „știri utile și practice”. Asigurați-vă că oferiți informații pentru cei afectați și nu doar despre ei.
Interacționați
Pentru a crea emisiuni de folos este necesară interacțiunea cu publicul, dar și realizarea de programe interesante și animate. Interacțiunea cu publicul oferă oamenilor o platformă pentru a-și împărtăși nevoile, a cere informații și a pune întrebări; creează un sentiment de comunitate și de conexiune; consolidează sentimentul de parteneriat între public și mass-media.
Încercați diferite formate
Folosiți diferite modalități de comunicare a informației cu ajutorul unor formate sau segmente diverse și interesante de emisiuni. De exemplu, spoturile scurte de tip publicitar pot fi utile în comunicarea și consolidarea unor informații foarte simple precum: „Dacă prezentați următoarele simptome, apelați acest număr de telefon”. Muzica este o modalitate amuzantă de a repeta mesaje-cheie astfel ca oamenii să le rețină ușor.
Mai multe recomandări găsiți AICI.