Date generale
NTV Moldova este un post generalist, care s-a angajat să difuzeze în 2018 cel puțin 37% de produs autohton în cele 168 de ore de emisie săptămânală, inclusiv 23% de emisiuni informative și analitice, produsul preluat din Federația Rusă (45%) depășind ponderea celui de proveniență locală[1]. Aflat în proprietate privată, postul cu acoperire regională se plasează pe locul cinci (din 16) în cel mai recent top al audienței posturilor tv măsurate în țara noastră, după trei posturi cu acoperire națională și unul cu acoperire regională[2]. Deși este greu de spus dacă oamenii urmăresc NTV Moldova pentru știrile și/sau emisiunile autohtone, sau pentru că preferă produsele retransmise din Federația Rusă, cert este faptul că un număr semnificativ de cetățeni beneficiază în mod constant de mesajele difuzate de respectivul post tv.
Legea prevede: „Fără a favoriza un partid anume...”
Articolul 7 al Codului audiovizualului, încă în vigoare în Republica Moldova, se referă la obligativitatea radiodifuzorilor de a asigura echilibrul și pluralismul politico - social în programele pe care le difuzează. Mai exact, legea, având ca punct de referință respectarea libertăților și a drepturilor fundamentale ale omului, prevede, de exemplu, că (2) „acordând timpi de antenă unui partid sau unei mişcări politice pentru propagarea poziţiilor acestora, radiodifuzorul trebuie să ofere, de asemenea, în cadrul aceluiaşi gen de programe şi la aceeaşi oră, timpi de antenă altor partide şi mişcări politice fără tergiversări neîntemeiate şi fără a favoriza un partid anume, indiferent de procentajul reprezentării sale parlamentare”[3]. În luna octombrie 2018, singurul „echilibru” și „pluralism” în acest sens au fost asigurate în știrile de la NTV Moldova de către deputații și consilierii PSRM. Bunăoară, cel puțin jumătate din deputații socialiști (12 din 24) și din consilierii municipali din Chișinău (10 din 19) au apărut în știrile postului de televiziune din penultima lună de toamnă. De asemenea, prezențele aleșilor PSRM au fost plasate doar în contexte pozitive, materialele semănând mai mult cu publicitate (electorală) decât cu produse jurnalistice informative. Alte partide (politicieni), parlamentare și/sau extraparlamentare au fost prezente/menționate în știri fie în context negativ (Maia Sandu în contextul reformei în educație, PDM cu referire la inițiativa de a modifica legea supremă, dar și în contextul general al guvernării țării, PL cu referire la activitatea Consiliului municipal Chișinău, etc.), fie pentru că au fost de acord cu socialiștii pe anumite subiecte (de exemplu, PCRM, PLDM și PL au fost menționate/citate în subiectele care s-au referit la inițiativa PDM de a introduce în Constituție sintagma „integrare europeană”). Din numărul total de știri difuzate în cadrul principalului buletin, cel puțin 66% s-au referit la Partidul Socialiștilor din Republica Moldova și la inițiativele (bune) ale acestuia la nivel de țară, municipiu sau regiuni (în special Găgăuzia), contrastate, de cele mai multe ori, de alte partide/fracțiuni/curente care li se opun. Buletinele de știri de la NTV Moldova difuzate între 1 și 31 octombrie 2018 au propagat poziția PSRM referitoare la diferite subiecte, în proporții variind între 50% (9 și 17 octombrie) și 100% (5 octombrie, cu excepția grupajului de știri pe scurt).
Mai exact, postul tv ne-a relatat, în fiecare zi, despre inițiativele cu un caracter social al consilierilor socialiști din CMC, ei fiind singurii care le înaintează; despre terenurile de joacă amenajate în toate sectoarele capitalei, la inițiativa socialiștilor, despre propuneri de majorări de alocații/compensații pentru diferite categorii de persoane, făcute de socialiști și respinse de alți jucători de pe scena politică; despre proiecte pe care socialiștii abia urmează să le pregătească/propună, ș.a. Nelipsit din niciun buletin de știri a fost și președintele Igor Dodon, fie prin intervenții directe, fie prin mesaje transmise pe Facebook, fie în discursurile foștilor colegi de partid, fie prin intermediul acțiunilor Fundației de binefacere „Din suflet”, fie prin imagini. Urmărind buletinele de știri de la NTV Moldova, beneficiarul de informație a avut, în luna octombrie, acces limitat la spectrul vieții social-politice din țară, creândui-se impresia că în Republica Moldova există un singur partid politic activ, cu opinii, atitudini și acțiuni. Informația furnizată nu a protejat pluralismul și diversitatea politică, socială și culturală din țară, astfel fiind susceptibilă de generarea apariției poziției dominante în formarea opiniei publice, lucru interzis de lege și condamnat de normele democratice.
Știrile externe – în alb și negru
Prin știrile de la NTV Moldova, beneficiarului de informație din Republica Moldova i s-a prezentat, în octombrie 2018, pe de o parte, o Uniune Europeană aflată într-o criză aproape apocaliptică (politica bugetară a Italiei, popularitatea în scădere a Angelei Merkel, imigranții, crime de tot felul cu implicarea persoanelor a căror naționalitate/etnie este specificată și subliniată în contexte negative, etc.), o NATO și SUA tot mai agresive în Europa, iar pe de altă parte, o Rusie amenințată, aproape victimă, nevoită să se apere și să fortifice relațiile cu anumite țări (cum ar fi Italia). În contrast cu ceea ce se întâmplă în lume, în Moldova creștinii ortodocși s-au putut ruga timp de jumătate de lună la moaștele sfântului Pantelimon, aduse în țară la inițiativa și cu suportul președintelului, evenimente relatate cu lux de amănunte, în mod repetat de către postul de televiziune, inclusiv cu prezentarea, tot repetată, a discursurilor lui Igor Dodon de pe anvoanele bisericilor. Nu în ultimul rând, din aceleași buletine de știri aflăm că Găgăuzia este zona cu cei mai competenți conducători și cu cele mai multe activități care îmbunătățesc viața oamenilor, președintele țării, iar uneori colegii săi fiind nelipsiți din textele materialelor.
Îndemnuri directe de a susține în alegeri candidații PSRM
Tot în octombrie, postul de televiziune NTV Moldova a ales să mediatizeze în manieră detaliată și completă prezentarea de către PSRM a viitorilor candidați la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 pe listele pentru circumscripițiile uninominale. Astfel, Partidul Socialiștilor a desfășutat o veritabilă campanie (pre)electorală televizată, reprezentanții formațiunii apărând o dată în calitate de viitori candidați (ei fiind deja fie deputați, fie consilieri municipali), prezentați în cea mai bună lumină, și, de cele mai multe ori, o altă dată, în ipostaze concrete de aleși care fac lucruri concrete pentru oameni (amenajează terenuri de joacă pentru copii, bănci în curțile blocurilor, rezolvă probleme legate de funcționarea ascensoarelor, de evacuarea gunoiului, etc.). Îndemnuri directe și deschise de a susține în alegeri candidații și partidul au fost exprimate în aproape toate materialele cu un vădit caracter electoral, postul de televiziune apărând în rol de portavoce a formațiunii politice. Către sfârșitul lunii octombrie telespectatorul i-a cunoscut pe majoritatea viitorilor candidați socialiști la alegerile parlamentare care vor candida în circumscripțiile din țară, și nu a auzit niciun cuvânt despre abordarea subiectului alegerilor de către alte partide.
Revenind la topuri
Ziceam, nu se știe cum a ajuns postul NTV Moldova pe locul cinci în topul celor mai urmărite posturi tv din Moldova în ultima săptămână din luna octombrie, dar dacă admitem că printre aceste programe sunt și știrile produse în țară, este cazul să ne gândim, pe de o parte, la legi și la importanța lor într-un stat democtatic, dar și la sănătatea informațională a beneficiarului de informație, pe de altă parte. Și unele și altele necesită respect.