Eşti aici

How to: Cum să promovăm produsele jurnalistice pe social media

20 Martie 2019
1038 de afişări
Cum să ne folosim de rețelele sociale pentru a obține o mai mare audiență a materialelor din media tradițională? Expertul Horea Salajan, care în aceste zile susține mai multe întâlniri cu jurnaliștii din Republica Moldova în cadrul Proiectului Media-M, implementat de Internews Moldova cu susținerea USAID, ne-a acordat câteva sfaturi la temă și pentru rubrica How to. Expertul îndeamnă jurnaliștii să fie cât mai activi pe rețelele de socializare, să exploreze posibilitățile Internetului și chiar să folosească social media ca pe un carnețel de notițe. În opinia sa, nu sunt departe timpurile când jurnaliștii vor putea comunica informația asemeni personajului din filmul Terminator, robotul care scana tot ce vedea în realitatea din jurul său. Precizăm că Horea Salajan este expert în media și producător de conținut. Originar din Cluj-Napoca, el a lucrat la proiecte media și în redacții de Știri în țări precum România, Ungaria, Bosnia-Hertegovina, Serbia, Muntenegru, Rusia, Bulgaria, Marea Britanie, Indonezia, Malaysia, Tailanda, Myanmar, Vietnam, Singapore, Haiti, Pakistan, Fiji și Sudanul de Sud.

1. Ce strategie de promovare este cea mai reușită?

Nu există strategii de promovare corecte sau ideale, ci strategii care dau sau nu dau rezultate. Din punctul meu de vedere, rețelele de socializare oferă oportunități pentru toate instituțiile media - ele deschid porțile unei noi audiențe și, dacă ai capacitatea să produci conținut care să fie consumat pe ele, ai și o oportunitate foarte mare de a câștiga audiențe noi.

Normal, că sunt mai mulți pași pentru a face aceasta strategie. În primul rând trebuie să te decizi – vrei să te concentrezi pe rețele de socializare ori să dai doar un share la un link, care există altundeva. Ce scop îți propui?
Unii, poate, vor spune: nu pun conținutul pe social media - dacă îl pun complet sau dacă dau toată informația, o să-mi pierd cititorii (telespectatorii) pe celelalte platforme.

Eu zic că depinde...

Experiența pe social media este diferită decât cea de pe un portal, sau de la tv, presa scrisă etc. Aici trebuie să te adaptezi și să-și reformatezi conținutul în așa fel, încât să creeze o experiență unică a consumatorului.

Toată lumea stă pe Facebook, pe Viber, pe Messenger. Deci, dacă ai o audiență la tv – dai conținut pentru tv, iar pe social media – dai ceva ce nu poate vedea la televizor.

 

2. Creați conținut nativ, specific platformei voastre

Un alt sfat ar fi să acorzi mare atenție conținutului nativ. Dacă vrei să pui conținut pe social media – nu da doar un link. Un link către un site este foarte binevenit, dar încearcă să creezi conținut care este specific platformei. 

De exemplu, dacă ai un video – încarcă video-ul pe Facebook, pe Instagram, pe Youtube. De ce? Fiindcă aceste platforme favorizează conținutul nativ. Platformele acestea, în special Facebook, depind de algoritm, vor afișa în news feed conținutul.

Algoritmele, când decid ce conținut să-ți arate pe news feed, aplică mai mulți factori – constante și variabile. Conținutul nativ este o constantă și e situat undeva mai sus.

Deci, trebuie să produci conținut specific pentru platformă, conținut nativ.

Când produci conținut pentru platforme de specializare, uită-te și ce unelte noi au acolo.

3. Folosește social media ca și carnețel de notițe live

Pentru cei care lucrează în media tradițională – web-site, ziar sau post tv: lucrezi la o știre de dimineață până seara - o ai montată și a mers la televizor. Acum, gândește-te cum ar arăta acea știre pe social media.

Dacă o dai doar la televizor - ai publicat-o, după asta ai mers acasă și s-a terminat. Dar cum ar trebui să procedezi în momentul în care ai o informație insight – că s-a scumpit pâinea, de exemplu. Îți zici că mâine merg la serviciu și fac o știre despre scumpirea pâinii? Dar tu știai de ieri că s-a scumpit pâinea. Deci, poți să pui o postare pe social media – s-a scumpit pâinea, mâine o să fac un material special cu domnul cutare și cutare. Deja ai un conținut pe care poți să-l pui acolo.

Apoi, dimineața, ai plecat la serviciu să faci știrea și, din nou, poți să pui o postare: mă duc la brutăria X, să aflu de ce folosesc făină scumpă la coacerea pâinii.

Ai ajuns la brutărie – fă o poză și spune că, iată, am ajuns la brutărie. Poți folosi social media ca pe un carnețel de notițe live.

Toate aceste elemente – text, foto, video le poți publica pe parcurs. Și pe parcursul zilei, din oră în oră, poți să adaugi conținut, să faci un mic update la ceea ce se întâmplă. E un fel de live report.

4. Explorați, totul este posibil!

Gândiți-va în cât timp Google a început să facă Google Glass, care nu au fost de mare succes. Dar în viitorul nu atât de îndepărtat, ne așteaptă încă multe surprize tehnologice. Vă amintiți de filmul Terminator, de personajul care scana toată informația din jur? S-ar putea ca și jurnaliștii să poată face acest lucru și să transmită informația în același fel. Nu am ajuns încă până acolo, dar telefoanele mobile și tehnologiile moderne deja ne permit să facem reportaje în timp real.

Nu uitați că, în era Internetului, suntem abia la început de cale. Câți ani ne-a luat să ne dăm seama că o tiparniță poate fi folosită pentru a edita și un ziar? Cred că vreo 200-300 de ani. 

Internetul s-a născut acum 30 de ani, rețelele de socializare acum 10-15 ani și încă nu știm cum să ne folosim de ele. Explorați cât mai mult, pentru că totul este posibil!.