La această întrebare a încercat să răspundă Kris Vazovsky, moderatoare a mai multor podcasturi, în cadrul unei noi ediții a conferinței Rockit, desfășurată online în perioada 8-9 mai. Vazovsky este fondatoarea unui studio de podcasting, producătoare inclusiv de podcasturi pentru unele companii, dar și instructoare pentru cei care vor să se inițieze în domeniu.
Podcasturile pot fi „împachetate” în diferite formate: fie ca o discuție între prieteni, în formă de interviu cu un expert într-un anumit domeniu sau ca un serial cu mai multe episoade și efecte audio. Fiind un produs relativ nou pe piața media de la noi, cei care se lansează în lumea podcasturilor se pot ciocni cu mai multe motive din care emisiunea lor să nu fie la fel de populară precum s-ar fi așteptat. Unele dintre ele le trece în revistă Kris Vazovsky:
„Sunteți ca alții, doar că mai rău decât atât”
Podcasturile deja și-au stabilit anumite standarde și formate care se bucură de popularitate în rândul ascultătorilor. Cred că cel mai popular format este interviul dintre niște persoane interesante cu alte persoane interesante. Eu prefer anume acest gen, abordez săptămânal câte o persoană în emisiunile mele, dar cei care sunt la început de cale ar trebui să analizeze foarte bine înainte de a se lansa pe această filieră.
De ce eu pot să fac asta acum, dar voi ar trebui să vă gândiți mult mai mult la acest subiect? Pentru că eu am început să fac podcasturi acum un an și jumătate, când nu erau atât de mulți concurenți pe piață - cred că de o sută de ori mai puțini. Atunci, probabil, doar vreo două-trei persoane se ocupau de astfel de formate. Acum există sute de podcasturi e tip interviu și e mult mai greu să concurați în acest mediu.
Dacă ați decis totuși să realizați podcasturi în acest format, ați putea utiliza „artileria grea” și care încă nu a fost folosită, mă refer aici la persoane arhicunoscute. Dacă le obțineți acceptul - foc la ghete! Dacă însă e al 24-lea episod cu vecina dumneavoastră, atunci trebuie să vă gândiți foarte bine cum să vă mențineți pe această piață.
„Nu cunoașteți despre ce este podcastul vostru”
În calitate de instructor pentru cei care vor să-și lanseze un podcast, prin mâinile mele au trecut sute de oameni. Pot să afirm că mulți nu pot să-și formuleze ideea și să spună exact ce vor să transmită auditoriului. Am să vă dezvălui o formulă sigură sau un test prin care ar trebui să treceți ideea pe care o aveți: ar trebui să puteți descrie în maxim 15 cuvinte conceptul dumneavoastră, ideea principală a podcastului, astfel încât orice persoană să poată înțelege despre ce vorbiți. Spun asta pentru că foarte mulți nu pot să explice despre ce e podcastul lor, iar acest test funcționează 100%.
„Spuneți cai verzi pe pereți”
Unii se întreabă de ce nu sunt ascultați. O cauză ar fi că spun cai verzi pe pereți. De exemplu unui potențial ascultător i-ar fi plăcut subiectul anunțat de dumneavoastră, aveți și o denumire interesantă și el a decis să vă asculte. El pornește podcastul și aude despre ce spunea mama autorului în anii '90, pe când subiectul anunțat ține de câini. Deci autorul povestește cu totul altceva. De obicei, un potențial ascultător poate să renunțe peste 30 de secunde dacă el nu înțelege despre ce e vorba.
De aceea, la fiecare podcast, la început, trebuie să spuneți într-o propoziție scurtă și clară care este subiectul, de ce el merită ascultat, cui se adresează și toată această informație - în jumătate de minut. De asemenea, ați putea la început să vă referiți la momente interesante care vor fi abordate pe parcursul întregii emisiuni, așa ca ascultătorul să fie intrigat și interesat să asculte până la capăt.
„Ezitați și vă clătinați dintr-o parte în alta”
E o greșeală mare să schimbi des formatul podcastului, mai ales în prima lună. De obicei, podcasturile sunt ascultate în automobil, atunci când omul aleargă sau face curat prin casă – adică de fiecare dată cam la aceeași oră și în anumite zile. (Bine, lucrurile s-au schimbat din cauza pandemiei, dar o să revină la normal.) De aceea, apare un disconfort atunci când schimbați foarte des formatul pentru că nouă nu ne place ca lucruri cu care ne-am obișnuit să se schimbe brusc.
Înainte de a schimba formatul, vorbiți cu ascultătorii voștri. Spuneți-le că vreți să faceți mici schimbări și să experimentați. De asemenea, puteți să faceți un fel de brainstorming – ce teme să abordați, cât de des etc. Asta vă va ajuta să economisiți timp și energie.
„Vindeți”
Eu cred că o parte din cei care vor să lanseze un podcast îl creează nu doar ca un produs personal, dar și pentru un brand sau o companie și clienții acesteia, adică pentru a vinde ceva. Când spun că vindeți nu am în vedere doar proiecte comerciale, ci și cele sociale. De exemplu, să îi îndemnați pe ascultători să se aboneze la podcasturile dumneavoastră, să ofere donații sau să povestească prietenilor despre proiectul vostru.
Dar asta nu înseamnă ca la fiecare 10 secunde să difuzați astfel de îndemnuri. Asta nu funcționează până în momentul când dumneavoastră nu ați oferit în primul rând un podcast util, interesant sau anumite emoții. În general, cred că în primele 5-10 podcasturi nu aș promova nimic cu tentă comercială.
„Nu aveți grijă de publicul vostru”
Totuși, podcastingul este un fenomen nou. Mulți oameni nici nu știu ce înseamnă asta și nici nu unde ar putea să asculte astfel de produse. Dacă bunăoară vreți să vă creșteți audiența, ar trebui să povestiți grupului-țintă cum funcționează un podcast, unde pot fi descărcate emisiunile voastre, cum să vă găsească. Dacă e necesar - inserați și linkuri. Pentru că e foarte multă informație în jur și oamenii nu vor să se complice ca să vă găsească - ei mai degrabă vor renunța, vor migra pe Telegram sau YouTube, de exemplu, în căutare de altceva. Și asta e valabil pentru toate elementele – denumire, descriere, linkuri etc. Gândiți-vă la ascultătorii voștri înainte de a publica materialul.
„Lăsați totul baltă prea devreme”
Aveți nevoie de timp ca să vă înțelegeți publicul și mediul în care emiteți. Nu e suficient să publicați un episod dintr-un podcast și să înțelegeți dacă a prins sau nu, mai ales dacă aveți un auditoriu mic. Recomand să vă programați pentru circa 10 episoade, pentru că auditoriul podcasturilor crește odată cu trecerea timpului, mai ales dacă nu ați făcut anterior astfel de produse. Nu lăsați totul baltă după două săptămâni și nici după două luni. Oferiți-vă timp.