Eşti aici

Ion TERGUȚĂ, expert media: ”În 2016, Internetul va deveni câmp de luptă”

12 Ianuarie 2016
1600 de afişări

La hotarul dintre ani, le-am propus unor experți media să facă o retrospectivă a anului 2015, pentru a vedea ce a fost bine, dar și ce nu a mers în domeniul mass-media. Totodată, dacă tot sunt experți, i-am rugat să facă și niște previziuni pentru anul 2016. Publicăm în continuare răspunsurile lor la cele două întrebări adresate de Media Azi:

  • Care sunt în opinia Dvs. reușitele și eșecurile anului 2015?
  • Cum vedeți  evoluția situației în 2016?

 

  • Anul 2015 nu a fost un an reușit. Mai curând, acesta a fost pentru presa din Republica Moldova unul plin de complicații. Presa clasică a fost atacată și devalorizată în fața publicului de către pseudojurnalismul neinstituționalizat, cu resurse suficiente și conexiuni în media clasică,  prin intermediul căreia atacă publicul cu mesaje de tip „trolli”.  Jurnalismul a fost ridicat la rang de partener al clasei politice, iar pentru aceasta au fost utilizate toate  instrumentele posibile. Compania publică  „Teleradio Moldova” a fost preluată sub control politic prin intermediul unui concurs de selectare a administrației plin de ridicol și neprofesionalism. Au urmat apoi  ”atacurile” legislative camuflate de intenții bune (cele două proiecte de legi de modificare și completare a Codului audiovizualului, elaborate de PDM/PLDM și, respectiv, PL). Instituții ca CCA ( cu rol de regulator  autonom ) au pactizat cu politicul și s-au transformat în pericole reale pentru presa din Republica Moldova. Forumul media a însemnat și o reacție a breslei jurnalistice de a se opune acestor practici tot mai virulente, încercare ce nu și-a atins deocamdată obiectivele.

 

  • În 2016 lucrurile se vor agrava și mai tare. Instituțiile statului vor fi în continuare controlate politic, iar acesta nu se va produce fără controlul asupra mass - media. Astfel, presa va deveni și mai aservită puterii iar controlul politic va deveni și mai evident. Presa clasică se va retrage, din lipsă de mijloace, spre platforme mai ieftine, iar Internetul va deveni câmp de luptă. Resursele limitate, coroborate de criza economică și descreșterea pieței de publicitate, vor conduce la dispariția unui număr important de operatori sau la concentrarea acestora.

Sursă foto: Constantin Grigoriță