Eşti aici

Jurnaliștii semnalează despre blocarea semnalului în emisiunile tv, iar specialiștii au nevoie de timp pentru a explica de ce se întâmplă aceste incidente

12 Februarie 2016
1599 de afişări
De la începutul anului, în presă și pe rețelele de socializare au apărut mai multe semnale de alarmă în legătură cu anumite nereguli din timpul transmisiunilor televizate live – bruiajul sunetului, dispariția semnalului și chiar întreruperea transmisiunilor live a unor posturi TV.

Pe 4 ianuarie, în timpul transmisiunii de la Parlament de la prezentarea Guvernului Sturza, au apărut imagini statice la mai multe posturi. La M1 brusc au dispărut imaginile  - s-a blocat, apoi s-a întunecat ecranul. Ecaterina Stratan, directoarea Departamentului Știri și Dezbateri ne-a explicat că ”transmisiunea live s-a blocat din cauză că atunci când mulți transmit în direct la un moment poate apărea un blocaj tehnic”.

Pe 20 ianuarie, a fost întreruptă transmisiunea în direct a postului Jurnal TV, precum și a altor posturi TV care transmiteau evenimentele din fața parlamentului - TV7, Moldova 1, Canal 2, Canal 3, ProTV Chişinău, Publika TV şi Prime. ONG-urile de media au solicitat CCA să investigheze cauzele reale ale acestor incidente.

Avocatul Jurnal TV, Dumitru Pavel, ne-a spus că nu a primit un răspuns oficial de la Moldtelecom în legătură cu aceste întreruperi de emisie. Postul a fost informat doar de CCA, că ”problema a fost soluționată”. ”CCA ne-a anexat și răspunsurile distribuitorului de servicii, precum că pe 20 ianuarie mai multe posturi TV nu au fost difuzate, deoarece Moldtelecom ar fi fost ținta unor atacuri cibernetice”, a precizat Dumitru Pavel.

Cum a reacționat CCA la declarația ONG-urilor de media? Președintele instituției, Dinu Ciocan: ”Noi ne-am autosesizat și am  inițiat un control, dar Moldtelecom- ul ne-a răspuns într-un demers oficial că au avut niște probleme tehnice, atacuri cibernetice și ne-a asigurat că o să remedieze problema în cel mult 24 de ore. Deja a doua zi, când am efectuat controlul, s-a constatat că Jurnal TV a fost restabilit în listă”. Totodată, Dinu Ciocan a precizat că de distribuirea semnalului către abonați nu se ocupă CCA, dar sunt responsabile alte instituții, cum ar fi Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI).

Recent, pe 10 februarie, Natalia Morari, autoarea și prezentatoarea emisiunilor Politica și Interpol de la TV7, a semnalat despre zecile de mesaje parvenite de la telespectatori, care afirmă că ”emisiunile Politica și Interpol sunt, întâmplător sau nu, bruiate”, iar după ora 21.00 au probleme cu semnalul. (...) ”În ultimele săptămâni primesc asemenea mesaje aproape zilnic - oamenii în toată Moldova au probleme cu semnalul nostru, dar și cu semnalul mai multor posturi de radio, inclusiv Jurnal FM”, afirmă jurnalista TV7.

Am telefonat  la ANRCETI, pentru a discuta cu un specialist despre cauzele acestor și altor incidente. În anticameră, secretara ne-a recomandat să ne adresăm lui Victor Tănase, șef-adjunct al Direcţiei Executive Reglementări. La rândul său, Victor Tănase ne-a spus: „Da-ți să vă dau persoana responsabilă de comunicarea cu presa. Nu vă supărați, contactați-l pe dumnealui”. Anatol Barbei, șef al Serviciului de informare și comunicare cu mass-media, ne-a recomandat: ”Sunați mai bine la linia verde a ANRCETI și veți primi un răspuns de la specialiști”. Am telefonat și la Linia verde, unde am aflat: ”La noi este procedura în felul următor: trebuie să faceți în scris la agenție o interpelare cu ce aveți DVS nevoie sau ne transmiteți solicitarea prin e-mail. Noi îl dăm la director, directorul semnează rezoluția…”.

Ne-am interesat dacă vom putea primi astăzi răspunsul la întrebare și ni s-a spus că ”vom primi răspuns în termenul prevăzut de lege – astăzi nu”. Așteptăm răspunsul de la ANRCETI.