Eşti aici

Mai puține emisiuni TV în grila GRT, din cauza Covid-19. Cum fac față pandemiei alte posturi de televiziune

23 Noiembrie 2020
1267 de afişări
Compania publică Găgăuzia Radio Televizionu (GRT), de la Comrat, a redus numărul programelor audiovizuale și activează într-un regim special după ce patru angajați s-au infectat cu noul coronavirus. Din cauza pandemiei, care a marcat anul 2020, și alte televiziuni au fost nevoite să facă față mai multor provocări, inclusiv sistarea unor emisiuni sau reducerea numărului de personal.
 
Directoarea executivă a GRT, Galina Maresieva, a precizat pentru Media Azi că, în pofida faptului că doi angajați de la radio s-au infectat, aceștia continuă să-și execute atribuțiile lucrând la distanță. „Toți cei de la radio activează la distanță, lucru posibil din punct de vedere tehnic. Fiecare din noi utilizează programe speciale - înregistrăm știrile pe reportofon și le încărcăm acolo, iar operatorii de eter le distribuie ulterior. Chiar dacă s-au infectat operatorii, ei continuă să lucreze la distanță”, a explicat Galina Maresieva.
 
Reprezentanta GRT a adăugat că angajații televiziunii au fost separați în două echipe ce lucrează peste o zi fiecare, respectând distanța socială. Prin urmare, înregistrarea emisiunilor televizate a fost limitată. „Acum noi facem doar noutăți și unele emisiuni la realizarea cărora putem să păstrăm distanța socială între jurnaliști și invitați”, a mai precizat directoarea executivă interimară GRT. Potrivit ei, în prezent, accesul străinilor în sediul companiei a fost restricționat. GRT a trecut și printr-o carantină de două săptămâni în luna iulie.
 
În aprilie, și reprezentanții Teleradio Moldova (TRM) au anunțat că un angajat al companiei s-a infectat cu Covid-19. În cadrul unei ședințe a Consiliului de Supraveghere al TRM, directoarea generală a companiei, Olga Bordeianu, a informat membrii CS că angajatul care a fost testat pozitiv se afla în concediu și nu a contactat cu alți colegi.
 
CUM FĂC FAȚĂ COVID-ULUI ȘI ALTE TELEVIZIUNI

Manageri ai mai multor televiziuni din Republica Moldova afirmă că, la nouă luni de la debutul pandemiei, problemele generate de situația în sistemul de sănătate publică persistă. „În primăvară-vară am fost nevoiți să sistăm toate emisiunile de divertisment, am redus salarii, am avut chiar și concedieri. Din septembrie repornim, încet, o bună parte din programe, realizarea lor fiind foarte limitată, din păcate, din motivul restricțiilor și, desigur, din motive de securitate”, ne-a explicat directorul general al Jurnal Trust Media, Adrian Buraga.

O situație similară a fost și la postul TV8. Timp de patru luni, aproape toată echipa televiziunii a lucrat în două ture, o parte dintre angajați activând de acasă, în special cei responsabili de online.  „Așa e presa - noi, ca și medicii sau pompierii, nu avem parte de zile libere. La fel e și cu pandemia - chiar și atunci când multă lume își permite să lucreze de acasă, noi suntem obligați să aducem, zilnic, știri și emisiuni în casele oamenilor, iar pentru asta trebuie să ieșim în teren. La ora actuală, noi am revenit la regimul obișnuit de lucru, dar impunem reguli stricte de lucru în oficiu și în teren, care vin să securizeze angajații pe timp de pandemie”, ne-a declarat Natalia Morari, una dintre membrele Consiliului de Administrare a TV8.

Pandemia s-a făcut resimțită și în cazul televiziunilor regionale. Redactora-șefă a postului BAS TV de la Basarabeasca, Ludmila Topal, recunoaște că situația i-a luat prin surprindere, fiind sigură că nu va dura mult. „Mai târziu, când am văzut că e pe mai mult timp, am început să învățăm să lucrăm la distanță deoarece era necesar să informăm populația, inclusiv despre pandemie. Dacă despre ceea ce întâmplă în lume, în Republica Moldova, ei puteau afla din alte surse media, atunci despre ceea ce se întâmplă în orașul natal – doar de la noi”, ne-a mărturisit jurnalista.

Ea a adăugat că, lucrând la distanță, redacția a înțeles că este mai eficient să lucrezi online, iar impactul materialelor realizate pe Internet este, de multe ori, mai mare în comparație cu produsele TV. „Pandemia a fost pentru noi ca un duș rece și ne-a învățat să gândim altfel, să lucrăm altfel, să calculăm, să analizăm și să distribuim altfel resursele financiare. Ne-a arătat noi perspective de dezvoltare. Noi am lucrat mai mult de 20 de ani la o televiziune mică unde am pus mai mult accent pe materiale video, reportaje video, emisiuni complexe, dar am văzut că am putea obține un efect mai mare depunând mai puțin efort și cu resurse mai puține”, a conchis Ludmila Topal.

Vedeți și: 

Media Azi: Pandemia de Covid-19 – lecții și provocări pentru jurnalismul din Republica Moldova 

Media Azi: Accesul la informație pe timp de criză. Cui închide statul ușa atunci când nu răspunde jurnaliștilor?

Media Azi // Starea de urgență, în jurnalism: între provocări și lecții 

Media Azi: Jurnalism pe timp de pandemie. Greșeli de evitat, lecții de învățat