Deputatul Radu Marian a afirmat în cadrul ședinței din 8 septembrie a comisiei parlamentare că prețurile afișate de radiodifuzorul public în această campanie electorală sunt mai mari decât cele cerute de unele televiziuni din Regatul Unit.
„MAI MARE CA ÎN MAREA BRITANIE”
„În Marea Britanie, costul pentru un minut de publicitate electorală la un canal destul de popular — ITV, de exemplu — este de 500 de lire. Mai sunt câteva canale unde costul este de 400-300 de lire. Dumneavoastră credeți că acest tarif astronomic este justificat în R. Moldova?”, a întrebat parlamentarul.
Directoarea generală a TRM, Olga Bordeianu, a precizat că la prețul respectiv s-a ajuns în baza unor calcule care iau în considerare inclusiv ratingul postului și acoperirea teritorială. „Consider că tariful de 900 de euro este absolut ok. (...) Moldova 1 este un post național cu cea mai mare acoperire în Republica Moldova - atât terestră, cât și în multiplex. Avem cheltuieli pentru Radiocomunicații. Respectiv, reieșind din cota de audiență și acoperirea pe care o are Moldova 1, s-a și calculat tariful pentru un minut de publicitate”, a explicat Bordeianu.
Radu Marian a propus să se elaboreze un proiect de lege care ar limita tarifele la reclama electorală, „pentru că mi se pare absolut ridicol să ai un așa tarif pentru publicitate electorală în Republica Moldova”.
„Noi am stabilit aceste tarife încă la sfârșitul anului trecut, când am planificat activitatea pentru anul 2020. Legea nu ne permite să limităm tarifele cu șase luni înainte de alegeri, oricare ar fi ele. De asta a rămas tariful de 900 de euro. Noi nu mai putem interveni pentru a-l modifica”, a replicat Olga Bordeianu.
LOCUL 2 LA PREȚ, LOCUL 5 LA AUDIENȚĂ
Cele mai recente date ale măsurătorului de audiență TV MR MLD arată că, în luna iulie, Moldova 1 s-a clasat abia pe locul cinci în topul preferințelor telespectatorilor, primele poziții fiind ocupate de RTR Moldova, NTV Moldova, Primul în Moldova și Prime. De altfel, în campania prezidențială, Prime TV solicită 3.000 de euro per minut, iar Primul în Moldova și NTV Moldova câte 500 de euro per minut. Oferta RTR Moldova încă nu a fost afișată pe site-ul CEC.
Problema legalității obținerii surselor de venit din publicitatea electorală de către radiodifuzorul public a fost semnalată în repetate rânduri. Potrivit Codului serviciilor media audiovizuale, televiziunea publică poate avea venit din publicitatea difuzată în cadrul evenimentelor de importanță majoră, lista cărora este întocmită de Consiliul Audiovizualului: Jocurile Olimpice, concursurile internaționale de muzică, Ziua Independenței Republicii Moldova, Ziua Națională a Vinului și competiții organizate la nivel național sub egida Federației Moldovenești de Fotbal.
Olga Bordeianu susține că va difuza publicitatea electorală doar dacă acest lucru va fi permis de CEC și Consiliul Audiovizualului. În opinia ei, pe lângă Codul serviciilor media audiovizuală, difuzarea publicității la postul public de televiziune este permisă și în baza Legii publicității, dar și a altor norme din domeniul electoral.
Mai devreme, deputata socialistă Adela Raileanu a propus un amendament în Codul electoral care ar legaliza venitul încasat de televiziunea publică în campaniile electorale.
Sursa foto: Ciofilm / Moldova 1
Citiți și:
Moldova 1 solicită cele mai mari prețuri la publicitate în campania electorală pentru Hâncești
TRM a adunat aproape 6 milioane de lei din publicitate electorală în 2019. Legalitatea surselor, disputată anterior
Reduceri la posturile de televiziune ce aparțin lui Plahotniuc – PRIME TV și Publika TV au scăzut în jumătate prețul la publicitatea electorală
Cât e taxa pentru apariția candidaților în campania electorală la tv? PRIME TV vrea 4.000 de euro pentru un minut de publicitate electorală