Eşti aici

Parlamentul își declină responsabilitatea de a vota Legea publicității. Una din cauze ar putea fi normele ce țin de transparentizarea domeniului, presupun experții

29 Noiembrie 2018
1132 de afişări
Comisia economie, buget și finanțe a Parlamentului a amânat examinarea proiectului Legii publicității pentru lectura a doua, astfel încât acest document, a cărui importanță este menționată și în Rezoluția recentă a Parlamentului European privind punerea în aplicare a Acordului de Asociere Uniunea Europeană – R. Moldova, nu va mai fi votat de actualul legislativ. Nici măcar autorii proiectului nu cunosc motivele amânării, în timp ce experții bănuiesc că ar fi vorba de intenția de a exclude anumite prevederi care obligă transparentizarea acestui domeniu.

Proiectul Legii publicității fusese inclus pe agenda de joi, 29 noiembrie, a Comisiei, dar președintele acesteia, Ștefan Creangă, a propus amânarea examinării acestuia, invocând existența mai multor amendamente. Ulterior, Ștefan Creangă a declarat pentru Media-azi.md că deputații nu au ajuns la un consens și că nu existau voturile necesare pentru ca documentul să fie susținut. El a precizat că deja următorul Legislativ va reveni la acest proiect
 
Președintele Comisiei mass-media, Vladimir Hotineanu, unul dintre deputații care au semnat proiectul, s-a arătat mirat că documentul a fost amânat și susține că nu cunoaște cauzele: „Nu știu, nu am idee. Mi-e greu să răspund... Noi avem coraportul pregătit, de ce s-a întins, nu știu”.
 
Vladimir Hotineanu este de părere că proiectul legii este unul foarte bun și și-a exprimat încrederea că va fi votat de viitorul Parlament. „Este un proiect foarte bun. Au fost și audieri publice. Nu știu de ce (a fost amânat n.red). Probabil, Comisia a fost ocupată cu examinarea bugetelor. Dar dacă a fost votat în prima lectură, rămâne în procesul legislativ și va fi adoptat de viitorul Parlament”, potrivit lui Vladimir Hotineanu.
 
Expertul media Eugeniu Rîbca, unul dintre autorii proiectului de lege, presupune însă că, prin această tergiversare se încearcă, de fapt, excluderea anumitor prevederi care impun transparentizarea sectorului publicității. „Bănuiesc că sunt în discuție prevederile proiectului care impun transparență în ceea ce privește publicitatea politică, dar și cea comercială. Deși prevederile proiectului urmau să intre în vigoare peste 9 luni de la data publicării legii în Monitorul Oficial, totuși, urma să fie instituit un regim al transparenței, al divizării dintre publicitatea comercială de cea politică și mesajele de interes public. Prin tergiversarea adoptării proiectului de lege, bănuiesc că se dorește înlăturarea acestor noi cerințe”, consideră Eugeniu Rîbca.
Noul proiect de lege cu privire la publicitate, elaborat de experții Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI) și prezentat ca inițiativă legislativă de trei deputați – președintele Parlamentului, Andrian Candu, Vladimir Hotineanu și Corneliu Mihalache -- a fost aprobat de Parlament în primă lectură la 11 octombrie. Documentul vine să perfecționeze cadrul legal de reglementare a domeniului publicității în conformitate cu legislația europeană.
Acesta conține prevederi care reglementează instituirea și implementarea regimului juridic al mesajelor de interes public, cerințele privind asigurarea transparenței pe piața publicității, auto-reglementarea în domeniul publicității și al publicității politice în perioada extraelectorală, etc.
În acest scop, proiectul prevede instituirea și implementarea regimului juridic al publicității politice în perioada extraelectorală, care nu există în prezent. De asemenea, documentul stabilește cine nu poate fi furnizor de publicitate politică, precum și faptul că achitarea pentru serviciile de difuzare a publicității politice poate fi efectuată doar prin transfer bancar.
 
Menționăm că în raportul recent al Parlamentului European (PE) cu privire la punerea în aplicare a Acordului de Asociere UE - R. Moldova se subliniază importanța adoptării noii legi privind publicitatea.