Eşti aici

Postările de pe Facebook, surse de știri: între comoditate, interes public și probleme etice

14 August 2020
1143 de afişări
Tatiana Corai, jurnalistă
 
Centrul pentru Jurnalism Independent a invitat publicul larg să fie atent la ce transmit posturile radio și TV și să semnaleze derapajele din audiovizual pe platforma T(V)E Privește!, creată cu scopul de a implica cetățenii în curățarea spațiului mediatic de manipulare, dezinformare și alte vicii de care mai suferă în prezent. Dar subiectul rămâne și în vizorul nostru, al jurnaliștilor.
 
În cele ce urmează, atragem atenția asupra unui fenomen tot mai frecvent: știrile inspirate de postările politicienilor făcute pe Facebook. Întrucât pe rețelele sociale nu prea există reguli, iar politicianul știe că mesajul său nu este neapărat unul oficial, acesta își poate permite să opereze cu informații incomplete, uneori neverificate, să adopte un limbaj la limita decenței și să-și pună la punct adversarii în cei mai duri termeni. Cât de întemeiat este să preiei asemenea postări în emisiunile TV ori pe site-uri, cu tot cu limbajul lor suburban și fără să oferi persoanelor atacate dreptul la replică?
 
Cred ca fenomenul e vechi și ne vom reîntâlni față în față cu el în campania electorală din toamnă, deoarece, cum ne arată practica, online-ul este exploatat la maximum în asemenea circumstanțe. Nu există politician în Moldova care să nu aibă mii sau zeci de mii de urmăritori pe Facebook. Iar arsenalul de instrumente folosit de ei în luptele electorale din spațiul virtual este nelimitat.   
 
Să nu creadă cumva cineva că suntem împotriva exprimării libere pe  Facebook a deputaților, miniștrilor și prim-miniștrilor, nici măcar a  președinților! Problema nu e a lor, ci a noastră, a jurnaliștilor, care adesea  preluăm postările lor fără să le trecem prin sita bunului simț și a deontologiei.  Le preluăm fie din simplă comoditate, pentru că pe Facebook găsești mai  ușor un politician, decât la telefon; fie pentru expresiile înaripate lansate de  aceștia în spațiul public (să ne amintim câte vizualizări ne-au adus expresiile  „Doi metri de bulbuci” sau „Cum spun polonezii, Bonjour, maman!”). Dar le   preluăm și în alte cazuri - când politicienii fac abuz de limbaj de mahala,  atac la persoană sau lovituri sub centură aplicate oponenților. Ne simțim obligați să facem publice astfel de postări, considerându-le de interes public, din moment ce aparțin unor deputați, miniștri, prim-miniștri sau șefi de stat...
 
De ce politicienii își permit un limbaj suburban pe rețelele de socializare? (Sigur, nu generalizăm, există și excepții). Să zicem, pentru că aici limbajul slang este la el acasă și nimeni nu te penalizează pentru asta. Sau pentru că în luptele politice, cred unii, toate metodele sunt bune, doar să aducă voturi! De ce jurnalistul nu ar trebui să se simtă obligat să aducă în media acest limbaj? Pentru că așa recomandă normele deontologice. Codul deontologic te obligă să utilizezi un limbaj adecvat și să eviți exprimările șocante, mai ales în știri. Chiar dacă ai luat citatul în ghilimele, acestea nu te salvează. Când povestești cuiva despre o „dispută” de la ușa cortului, despre care vrei să afle și alții, ești cumva obligat să reproduci cuvânt în cuvânt expresiile tari care au ajuns la urechea ta? Sigur cu nu, o să prezinți cel mult esența întâmplării.
 
De cele mai multe ori însă anume declarațiile tari de pe rețele fac deliciul presei. Moda a ajuns chiar și la postul public Moldova 1, care, potrivit statutului său, s-ar părea că ar trebui să fie un pic mai riguros. În Mesagerul din 5 august, de exemplu, au fost reproduse postările de pe Facebook ale liderei PAS, Maia Sandu, și ale prim-ministrului Ion Chicu. Ambii s-au expus pe marginea accidentului grav de la Beirut. Moldova 1 a preluat citate masive din cele două postări, prezentându-le drept „schimb de replici”. Maia Sandu a reproșat guvernărilor anterioare că a trimis, „contra mitei și favorurilor”, nave sub pavilion moldovenesc. Premierul Ion Chicu a reacționat pe pagina sa de Facebook printr-un mesaj în care cuvintele de ordine erau ipocriți, a tăvăli în glod și mizerie țara, rușine...  Veți spune că toate aceste cuvinte sunt în dicționar și veți avea dreptate. Dar sunt ele un schimb de replici? Atunci când un politician critică fostele guvernări și semnalează o problemă, iar un alt politician afirmă că oponentul său tăvălește în acest fel țara „în glod și noroi” se cheamă...  schimb de replici?
 
Cel puțin Mesager a fost corect când a prezentat secvențe din postările ambilor politicieni. Spre deosebire de postul public, alte instituții media nu s-au obosit să facă acest lucru. Pe site-ul www.primul.md au apărut două așa-zise știri, referitor la același subiect, ale căror titluri vorbesc de la sine:

1. Bogdan Țîrdea despre cinismul fără margini” al Maiei Sandu, care a acuzat Moldova de explozia din Beirut: Își urăște țara!
2. Maia Sandu este o ipocrită, care nu scapă nicio ocazie de a tăvăli Moldova în glod și mizerie, spune Chicu.
 
Apropo, aceste așa-zise știri, inspirate de postările de pe Facebook, au fost publicate doar pe site-ul postului Primul în Moldova. Oare de ce? Răspunsul e la suprafață: dacă ar fi apărut în buletinele de știri, Consiliul Audiovizualului ar fi avut temei să sancționeze postul  pentru încălcări grave, cum ar fi prezentarea informației dintr-o singură sursă, amestecul faptelor cu opiniile, neacordarea dreptului la replică și altele. Codul serviciilor media audiovizuale nu se aplică însă în cazul conținutului ce apare pe paginile web ale posturilor de radio și TV.
 
Se creează impresia că unele canaluri și-au transferat hărțuielile și atacurile la persoană pe paginile lor web, punându-se la adăpost de eventualele amenzi din partea autorității în audiovizual.

Deschideți, de curiozitate, și site-ul www.a-tv.md. Aici, mai multe știri inspirate de postările de pe Facebook ale politicienilor, de obicei din PSRM, poartă semnătura Facebook.com. Redacția ar vrea să ne facă să credem că sunt preluări nevinovate de pe această rețea de socializare. Dar la o privire mai atentă vezi că nu e deloc așa -  „postările” apar în format de știri, cu ignorarea tuturor regulilor de scriere a acestora -  conțin o singură sursă, amestecă flagrant faptele cu opiniile, au titluri tendențioase, introduc accente din partea redacției, menite să lovească în „țintă”. Ca să vezi care este ținta și cine sunt oponenții socialiștilor la viitoarele alegeri nu trebuie să faci sondaje costisitoare, e suficient să citești așa-zisele știri semnate cu Facebook.com.  Reproducem doar câteva dintre ele:

1. Averea deputatului Maiei Sandu, Mihai Popșoi, verificată de ANI (DOC;  
2. Vasile Bolea: Deputatul PAS Petru Frunze, odată ce a ajuns în fotoliul de parlamentar, a devenit mai sărac în declarația de avere și interese personal;
3. Încă un deputat PAS, prins cu minciuna în declarația de avere. Află despre cine este vorba).
 
Undeva, sub „știri”, există și o mică inscripție:  Site-ul a-tv.md oferă dreptul la replică tuturor celor vizați în articol. Probabil, pentru a se asigura în cazul în care cineva dintre protagoniștii materialelor defăimătoare ar dori să se adreseze în instanță. Să nu știe jurnaliștii de la a-tv.md că, dacă ai vizat pe cineva într-o știre, ești obligat să soliciți opinia persoanei respective, nu să aștepți ca ea să-și ceară singură dreptul la replică?

Toate acestea se întâmplă astăzi, dar ce va fi în campania electorală! Haideți să urmărim împreună televiziunile noastre, eventual și site-urile lor, pentru a scoate la lumină materialele manipulatoare și tertipurile la care mai recurg unele posturi care fac jocul politicienilor. Poate reușim împreună, dacă nu să le aducem în albia normalității, cel puțin să nu cădem în capcana lor.