Eşti aici

Primul raport CA de monitorizare a posturilor radio și TV în campania electorală s-a lăsat cu o atenționare verbală

22 Octombrie 2020
886 de afişări
Consiliul Audiovizualului (CA) a atenționat, în cadrul ședinței din 22 octombrie, furnizorii de servicii media care au admis încălcări în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020.  Cu mici excepții, membrii CA s-au arătat mulțumiți de felul în care posturile TV și radio și-au informat telespectatorii în perioada 2-15 octombrie.

În această campanie, CA a avut în vizor principalele buletine de știri a 15 posturi de televiziune și radio. Este vorba de Moldova 1, Publika TV, Prime TV, Primul în Moldova, TVR Moldova, Canal 2, Canal 3, TV8, NTV Moldova, Jurnal TV, Radio Moldova, Pro TV Chișinău, BTV, RTR Moldova și Televiziunea Centrală.

În urma monitorizării, Consiliul a ajuns la concluzia că furnizorii de servicii media au reflectat preponderent neutru concurenții electorali, iar cazurile de favorizare sau plasare în lumină negativă au fost nesemnificative. Totodată, s-au depistat încălcări în prezentarea rezultatelor unor sondaje. 

„Doresc să propun, prin consens, să luăm decizia de a atenționa verbal posturile de televiziune care au admis derogări de la cadrul legal în ceea ce vizează reflectarea campaniei electorale și a insista asupra faptului ca, în perioada următoare, să nu permită asemenea derapaje”, a propus președintele CA, Dragoș Vicol, fiind susținut de colegii săi. 

Într-un interviu pentru Media Azi, Dragoș Vicol  afirma că monitorizarea doar a principalelor buletine de știri ar fi suficientă pentru „o imagine completă”. 

„Tot ceea ce se discută în talk-show-uri, în cadrul dezbaterilor și altor materiale cu caracter electoral și nu numai, se reflectă în proporție de 99,99% în cadrul buletinelor de știri. Subiectele sunt reluate. Din punctul acesta de vedere, vom pierde foarte mult timp util ca să monitorizăm absolut tot conținutul din prime-time în detrimentul calității examinării acestor materiale. Mai mult, recomandarea de a monitoriza doar principalele buletine de știri este în consonanță cu recomandările experților internaționali care ne-au spus că buletinele urmează a fi monitorizate astfel încât să existe o imagine palpabilă a ceea ce se întâmplă în cadrul scrutinului electoral. Nu este un know-how al membrilor CA, ci o practică preluată din recomandările experților Consiliului Europei”, a explicat Vicol. 

Prima perioadă de monitorizare a furnizorilor de servicii media de către autoritate este între 2 și 15 octombrie, iar cea de-a doua - de la 16 octombrie la 1 noiembrie inclusiv, în contextul în care, potrivit legii, CA este obligat să prezinte rapoarte de monitorizare o dată la două săptămâni.

Potrivit reprezentanților Consiliului, primul raport de monitorizare urmează să fie făcut public în zilele următoare. Media Azi va reveni cu detalii.