Eşti aici

PRO TV Chișinău solicită repetat intervenția autorității naționale pentru protecția concurenței pe piața publicității. Consiliul Concurenței: investigația este în derulare

29 Mai 2018
2076 de afişări
Postul de televiziune PRO TV Chișinău s-a adresat din nou, săptămâna trecută, Consiliului Concurenței (CC) cu privire la plângerea celor patru radiodifuzori la CC despre o presupusă înțelegere de cartel pe piața publicitară. Postul TV susține că nu a primit răspuns referitor la emiterea dispoziției de efectuare a investigației în acest sens și a solicitat informații despre statutul plângerii. De asemenea, radiodifuzorul cere intervenția urgentă a Consiliului, pentru că este „substanțial afectat de această situație”. Reprezentanții CC au declarat, la rândul lor, că în prezent investigațiile pe marginea acelei plângeri „sunt în derulare”.

PRO TV Chișinău, RTR-Moldova, Jurnal TV și TV 8 au depus o plângere comună încă pe data de 19 ianuarie, la CC, în care au acuzat două case de vânzări publicitate - Casa Media și Exclusive Sales House - că ar fi încheiat o înțelegere de cartel, creând astfel abuz de poziție dominantă pe piață. Textul sesizării a fost trimis concomitent autorităților din Moldova și ambasadelor străine acreditate la Chișinău.

Cătălin Giosan, administratorul companiei ICS Pro Digital SRL, proprietara PRO TV Chișinău, a solicitat CC, printr-o scrisoare separată expediată pe 23 mai, să comunice statutul plângerii comune din ianuarie. De asemenea, acesta a menționat că termenul pentru emiterea dispoziției de efectuare a investigației a expirat, iar „o astfel de dispoziție nu a fost emisă”.

Administrația mai spune că pe parcursul acestei perioade, presupusul acord de cartel creează o situație alarmantă pe piața media și pe piața publicității audiovizuale, în particular, și că lucrurile în acest domeniu s-au agravat.

În scrisoare sunt menționate și cotele din piața de publicitate pe care le-au acumulat cele două case de vânzare a publicității. Astfel, potrivit administrației PRO TV Chișinău, cele două case de vânzare a publicității au luat, în primele patru luni ale anului, peste 50% din piața de publicitate. La momentul depunerii plângerii, peste 10 clienți au semnat contracte cu cele două case de vânzări, potrivit scrisorii, iar în prezent astfel de contracte se ridică la peste 160.

PRO TV Chișinău susține că este „substanțial afectat” de această situație și așteaptă ca CC să intervină urgent pentru a-i sancționa pe cei vinovați și cere anularea contractelor semnate până în prezent cu cele două case menționate.

Cristina Zara, adjuncta Direcției Politici și Relații cu Publicul din cadrul CC, a precizat pentru Media-azi.md că autoritatea a inițiat deja o investigație în acest dosar și că acum „investigațiile sunt în derulare”. Aceasta a adăugat că toți termenii legali privind inițierea investigației au fost respectați, dar că investigațiile pot dura, în funcție de complexitatea cazului.

Potrivit plângerii celor patru posturi TV, din luna ianuarie, casele de vânzări Casa Media și Exclusiv, care dețin 75 la sută din piața de publicitate, își distribuie, începând din acest an, bugetele clienților în proporție de 80 la 20 de procente oferind reduceri suplimentare de până la 50 la sută celor care încheie cu ele contracte exclusive.

Problemele de piața media au ajuns în atenția ambasadelor străine și au fost semnalate, inclusiv, de organizațiile non-guvernamentale.

Anterior, reprezentanții  celor două case de vânzări de publicitate au negat existența înțelegerilor de cartel între ei.
https://ssl.gstatic.com/ui/v1/icons/mail/images/cleardot.gif