În prezent, radiodifuzorii sunt obligați să organizeze și să difuzeze dezbateri electorale între concurenți, în regim de transmisiune directă, numai în orele de audiență maximă. Ion Bunduchi a precizat pentru Media Azi că mai mulți furnizori nu pot să organizeze dezbateri în direct și doar în anumite intervale de timp din diverse motive. „Obligațiunea de a organiza dezbateri doar seara face imposibilă respectarea normei – nu ai cum să asiguri prezența unui candidat la aceeași oră la 120 de posturi radio și televiziuni”, a explicat Bunduchi. Astfel, autorii propun ca furnizorii de servicii media să poată stabili singuri formatul, durata, frecvența și ora difuzării dezbaterilor. Totodată, ei vor să interzică expres ca mass-media să poată face agitație electorală.
O altă modificare vizează furnizorii tematici, cum ar fi canalele muzicale, pentru copii, cele cu tematică religioasă și sport. Potrivit lui Bunduchi, acestea nu trebuie să reflecte alegerile sau să organizeze dezbateri electorale – obligația ar trebui să revină doar serviciilor media audiovizuale generaliste și de știri.
De asemenea, se propune ca tariful la publicitatea electorală să nu poată depăși taxa încasată în mod obișnuit pentru publicitatea comercială, aplicată cu până la șase luni înainte de data scrutinului. Astfel se dorește să fie evitate eventuale abuzuri din partea unor furnizori de servicii media care își măresc taxele de publicitate chiar înainte de începerea perioadei electorale.
Pentru a asigura o concurență loială, se propune ca furnizorii de servicii media care nu participă la reflectarea campaniei electorale să nu aibă dreptul de a plasa publicitate electorală contra plată, iar furnizorii publici de servicii media să nu difuzeze publicitate electorală contra plată.
Organizațiile neguvernamentale de media au solicitat comisiei parlamentare să înregistreze proiectul de lege ca inițiativă legislativă și să susțină adoptarea acestuia. Documentul a fost elaborat în cadrul unui proiect de îmbunătățiri legislative, implementat de Asociația Presei Independente (API), Asociația Presei Electronice (APEL) și Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).
Sursa foto: Agro TV Moldova