Eşti aici

Proprietarii reali ai mass-media își ascund identitatea și în campania electorală din 2014

15 Octombrie 2014
4745 de afişări
Radiodifuzorii care au prezentat declarații la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA), privind politica editorială de reflectare a campaniei electorale, în mare parte, au indicat denumirile companiilor, fondatoare ale acestora. Experții consideră că declaraţiile ar fi trebuit să includă şi numele proprietarilor de instituții mass-media şi că CCA era obligat să verifice informaţia și să respingă declarațiile incomplete. La rândul său, conducerea autorității de reglementare a audiovizualului susține că şi-a exercitat obligațiunile în conformitate cu legea.

Potrivit Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014, aprobat de Comisia Electorală Centrală (CEC) în şedinţa din 30 septembrie, fiecare radiodifuzor care va reflecta campania electorală este obligat să depună la Consiliul Coordonator al Audiovizualului o declarație privind numele proprietarului/proprietarilor persoanei juridice a instituțiilor mass-media. ”În aceste declarații urma să fie indicate persoanele fizice, care sunt proprietari ai acelor organizații şi responsabili de politica editorială a unei televizuni sau a unui radiou”, a explicat expertul în legislația mass-media, Eugeniu Rîbca.

Asemenea declarații sunt deja plasate pe site-ul autorității de reglementare al audiovizualului. La o simplă verificare a documentelor, depuse de radiodifuzorii care s-au angajat să reflecte campania electorală, se poate constata că în locul numelor proprietarilor au fost indicate denumirea companiilor, în proprietatea cărora se află instituțiile mass-media. Pentru exemplificare, numele fondatorilor posturilor de televiziune Publika TV și Prime TV, în primul rând, sunt identice iar, în al doilea rând, sunt prezentate de către ÎCS ”MBDIA PRODUCTION” SRL, cu o cotă de 37%, și OTIV PRIME MEDIA B.V cu o cotă de 63%.

Potrivit lui Eugeniu Rîbca, CCA era obligat, primind aceste declarații, să verifice dacă sunt întocmite în conformitate cu legislația în vigoare și, respectiv, să respingă documentele care nu corespund legii sau să solicite rectificarea acestora. ”Se pare că și de această dată CCA a efectuat o muncă de rutină, lipsită de scop, de aceea s-a ajuns la această situaţie. În cazul dat CCA urma să verifice dacă radiodifuzorii au depus declaraţiile în conformitate cu legea, pentru că legislația în vigoare impune obligații clare în acest sens”, este de părere expertul.

La rândul său, noul președinte al autorității de reglementare în domeniul audiovizualului, Dinu Ciocan, consideră că toate declarațiile depuse de către radiodifuzori la CCA au fost verificate de specialiști și acestea respectă cerințele legale. ”Au fost incluse exact informațiile care au fost specificate în Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale. Din documentele pe care noi le avem, referitoare la proprietari, sunt companiile fondatoare a acestor radiodifuzori, conform datelor de la Camera Înregistrării de Stat. Acestea sunt persoane juridice. În Regulament nu este indicat numele beneficiarului final, așa cum se prevedea într-un proiect de modificare a Codului audiovizualului, care nu a fost aprobat în lectură finală”, a precizat Dinu Ciocan.

La moment, potrivit expertului Eugeniu Rîbca, doar Comisia Electorală Centrală ar putea interveni pentru a solicita respectarea legislației de către CCA. La această problemă ar putea reveni viitorul Parlament, în cazul verificării corectitudinii şi legalității activității CCA pe parcursul anului 2014.

Sursa foto: http://www.pressalert.ro/