Eşti aici

Raportul API de monitorizare a presei online în campanie: „Multe din portalurile analizate nu sunt altceva decât surse de agitație electorală”

24 Iunie 2021
391 de afişări
Majoritatea portalurilor informaționale monitorizate de Asociația Presei Independente au promovat agenda unor concurenți electorali, potrivit celui de al doilea raport de monitorizare a presei online în perioada și campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din 11 iulie. Cercetarea cuprinde perioada 11-20 iunie.
 
Potrivit raportului făcut public pe 24 iunie, șapte din zece publicații media monitorizate au promovat agenda unor concurenți electorali, direct sau indirect, și nu au prezentat informația în mod echilibrat. „Din păcate, multe din portalurile monitorizate nu sunt altceva decât surse de agitație electorală pentru unii concurenți și împotriva altora, iar cititorii nu sunt informați obiectiv pentru a-i ajuta să facă o alegere conștientă, ci mai curând sunt dezinformați și intoxicați cu diferite falsuri și speculații. Doar două din portalurile monitorizate, în primul rând Agora.md, dar și Newsmaker.md, își îndeplinesc misiunea de informare echilibrată în această campanie electorală”, a menționat Petru Macovei, director executiv API, la conferința de presă.

Autorii raportului au constatat că, în perioada monitorizată, Blocul Electoral al Comuniștilor și Socialiștilor (BECS) și partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) au fost concurenții cel mai des plasați în context pozitiv, iar Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS) a fost cel mai des plasat într-un Trei din zece publicații (Actualitati.md, Kp.md și Noi.md) au promovat deschis, direct și masiv concurentul electoral BECS, defavorizând cu aceeași intensitate PAS, dar și pe președinta Maia Sandu. Alte trei publicații (Gagauzinfo.md, Sputnik.md și Unimedia.info), au plasat mai des în context favorabil concurentul electoral BECS și în contexte defavorabile PAS, deși mai „discret”. Unimedia.info a prezentat, din punct de vedere numeric, PPDA, PACE și PDM în contexte favorizante.

Potrivit constatărilor studiului, Timpul.md a promovat agenda electorală a concurentului AUR, defavorizând și discreditând alți concurenți, în special PAS și BECS. 

Două publicații (Agora.md și Newsmaker.md) s-au remarcat cu o politică editorială „relativ echilibrată în raport cu toți candidații electorali”, iar Agora „a avut cel mai echidistant comportament editorial dintre publicațiile monitorizate”.

Realitatea.md „a reflectat echidistant evenimentele electorale”, dar a recurs, în special în video-uri, la favorizarea PAS și defavorizarea BECS și PPDA.