Eşti aici

Ren Moldova, sancționat pentru difuzarea știrilor într-un limbaj mimico-gestual nedeslușit

29 Martie 2018
1036 de afişări
Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) a aplicat amendă de 5.000 MDL, în ședința publică din 26 martie 2018, postului de televiziune Ren Moldova pentru difuzarea traducerilor în limbajul mimico-gestual într-un limbaj pe care-l nu-l înțeleg specialiștii în materie. Sancțiunea a fost aplicată după ce Asociația Surzilor din Moldova a monitorizat, la solicitarea CCA, câteva buletine de știri și a constatat acest lucru.

CCA a fost sesizat de către cetățeana Margarita Porețcaia, care a semnalat despre calitatea necorespunzătoare a interpretării în limbaj mimico-gestual a buletinelor de știri de la Ren Moldova. Mai mult, aceasta a afirmat că pătratul cu imaginea interpretului este atât de mic, încât nu pot fi deslușite gesturile acestuia și l-a comparat cu un robot „care gesticulează fără „sens”.

Rezultatele monitorizării CCA au confirmat faptul că pătratul destinat traducătorului este într-adevăr unul mic. De asemenea, CCA s-a adresat către Asociația Surzilor să se expună pe marginea calității interpretării. „Articulația mâinilor și buzelor nu corespunde cu textul informației vorbite; limbajul semnelor din imagine este totalmente neînțeles și diferă de limbajul semnelor vorbit pe teritoriul Republicii Moldova. Nici un expert în limbajul semnelor nu a reușit să traducă cele expuse de persoana „interpret” din imagine”, se menționează în analiza Asociației Surzilor.

Administrația Ren Moldova a afirmat, printr-o scrisoare către CCA, că nu e problema lor, ci, eventual, a aparatului tv al cetățenei care  a sesizat Consiliul, și că până în prezent niciun telespectator nu s-a plâns pe modul în care sunt interpretate știrile în acest limbaj.

Precizăm că Media-azi.md a scris anterior despre deficitul de interpreți în limbajul mimico gestual din Republica Moldova.
Potrivit datelor Asociației Surzilor, în Republica Moldova sunt circa 5.000 persoane cu deficiențe de auz și doar 17 specialiști licențiați în acest domeniu.

Datele pe care ni le-a pus la dispoziție Ministerul Educației, Culturii și Cercetării arată că în instituțiile de învățământ general din țară sunt încadrați 164 de copii cu deficiențe de auz, iar alți 138 de copii își fac studiile în instituțiile de învățământ special pentru copii cu deficiențe de auz, unde sunt asistați de trei specialiști în limbajul mimico-gestual și 16 psihopedagogi.

De pregătirea specialiștilor în limbajul mimico-gestual se preocupă Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă” la ciclul I, licență, în cadrul disciplinei Psihopedagogie specială, precum și în cadrul programelor de master „Logopedie și Comunicare alternativă. Limbajul semnelor și sistemul Braille”.

Totuși, pedagogii de acolo au recunoscut că numărul de ore nu este suficient pentru ca studenții să însușească eficient acest limbaj.