Sondajul arată că cetățenii din Republica Moldova manifestă un grad înalt de scepticism față de ceea ce scriu în materialele lor jurnaliștii. Astfel, doar 1% din respondenți consideră că ceea ce prezintă mass-media corespunde în foarte mare măsură realității.
Participanții la sondaj cred că jurnaliștii sunt bine pregătiți din punct de vedere profesional (49% cred că mulți, toți sau aproape toți jurnaliștii moldoveni sunt bine pregătiți), dar că sunt influențați de șefii lor (52% afirmă că mulți, toți sau aproape toți jurnaliștii moldoveni se lasă influențați de șefi). Totodată, 53% dintre respondenți sunt de părerea că o bună parte a reprezentanților breslei favorizează un lider politic sau altul prin manipulare sau dezinformare.
Jurnaliștilor li se mai reproșează că ar prezenta doar o parte din informațiile pe care le dețin (43% afirmă că mulți sau aproape toți jurnaliști fac asta); că ar fi părtinitori în știri (42%); că nu ar verifica informațiile din mai multe surse (25%); nu ar respecta dreptul la viată privată a persoanelor despre care scriu (22%); sau ar fi preocupați de teme mărunte, lipsite de interes pentru public (39%).
„La capitolul imaginea acestui domeniu, sigur că e un semnal foarte clar transmis de participanții la sondaj. Vorbim de un mediu acuzat de partizanat”, a menționat directorul general al IMAS, Doru Petruți.
Potrivit autorilor studiului, opinia dominantă a respondenților arată că mass-media din Republica Moldova este controlată sau influențată de unii politicieni, care folosesc presa pentru a se răfui cu alți politicieni.
De asemenea, este destul de înaltă ponderea celor care cred că informația din mass- media este complet falsă (35%), ca și a celor care cred că presa din Republica Moldova acționează la comanda altor țări sau organizații internaționale (44%).
Doar 3% dintre respondenți susțin că presa este „complet independentă”, 12% că este „mai degrabă independentă”, în timp ce 59% o plasează în zona „complet sau mai degrabă dependentă”.
Sondajul a fost realizat de către Compania de cercetare și sondaje IMAS la comanda Asociației pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova. Potrivit directorului executiv al asociației, Dumitru Țîra, studiul și-a propus să evalueze starea generală a mass-mediei și să determine preferințele consumatorilor media din diferite domenii în contextul ultimelor modificări din Codul audiovizualului.
Sondajul a fost efectuat pe un eșantion de 1513 respondenţi, cu vârsta de 18 ani și peste, în perioada 9 februarie – 4 martie, 2018. Marja de eroare este de ±2.5%.