Eşti aici

Sondaj: Majoritatea cetățenilor ar opta pentru sancționarea presei care reflectă neechidistant procesul electoral

25 Mai 2021
545 de afişări
Mai mult de jumătate dintre cetățeni ar opta pentru sancționarea presei care reflectă neechidistant evenimentele din perioada electorală, potrivit rezultatelor studiului sociologic „Vox Populi, mai 2021: Rolul mass-mediei în procesul electoral din Republica Moldova”. Cercetarea a fost lansată pe 24 mai, de către Asociația Sociologilor și Demografilor (ASDM).

 

Potrivit cercetării, 67% din respondenți au răspuns că sunt de acord ca mass-media să fie sancționată atunci când reflectă procesul electoral într-un mod neechidistant. „15% nu sunt de acord, au opinii opuse, și 18% - un grup considerabil de respondenți - nu au putut să se expună pe marginea acestei întrebări”, a completat președintele asociației, Victor Mocanu, în timpul prezentării studiului.

Potrivit lui, cifrele mai arată că, în ajunul scrutinelor electorale, crește și interesul față de politică. Totodată, sociologii i-au întrebat pe cei intervievați ce cred despre rolul mass-media în influențarea interesului cetățenilor față de politic. Circa o treime din respondenți (32%) consideră că presa influențează în măsură foarte mare acest interes, iar 20% - în mare măsură. Pe de altă parte, 13% cred că mass-media nu are niciun rol în acest sens.

 

Cât privește rolul mass-mediei pentru rezultatele alegerilor, peste 61% din respondenți au menționat că presa contribuie mult sau foarte mult în acest sens, 22% sunt de părere că influența mass-mediei asupra rezultatului alegerilor este mică, iar 7% consideră că presa nu influențează deloc.  

 

De asemenea, marea majoritate a respondenților (62%) consideră că mass-media are o influență considerabilă în privința evoluției social-politice din Republica Moldova. În jur de 53% se pronunță pentru elaborarea și implementarea măsurilor de protecție a libertății mass-media, iar 21% nu sunt de acord cu acest lucru. 26% dintre oameni au spus că nu știu cum să răspundă la aceasta întrebare.

Datele sondajului mai arată că cetățenii se informează cel mai mult despre mersul campaniei electorale de la programele de știri TV (70%), urmate de portalurile online și bloguri (54%). Din talk-show-uri și emisiuni de analiză se informează 33% din respondenți, iar din știrile și emisiunile radio – 26%. Circa 12% din cetățeni aleg ziarele drept sursă de informare în timpul campaniilor electorale.

Cea mai importantă sursă de informare pentru cetățeni (43%) este televiziunea, iar pe locul doi – Internetul (38%).  Radioul este important doar pentru 2% din respondenți. Lucrurile se schimbă atunci când cetățenii sunt rugați să spună despre credibilitatea surselor de informare. Aici pe primul loc se clasează Internetul (32%), iar pe locul doi - televiziunea, cu 27%.

POPULARITATEA FACEBOOK ȘI ODNOKLASSNIKI

Facebook a fost menționată drept cea mai populară rețea socială (41,1%) pentru informarea despre situația socio-politică din țară. Alți 22,9% dintre respondenți optează pentru Odnoklassniki. Rețelele sociale mai puțin populare sunt Vkontakte (9,3%) și Twitter (4,4%). În același timp, circa 1/5 din respondenți au menționat că nu utilizează rețelele sociale, iar 3% nu au știut sau au refuzat să răspundă.

 
Mass-media din Uniunea Europeană se bucură de cea mai mare încredere printre respondenți (49%), urmată de presa din Rusia (44%). Mass-media din România și Republica Moldova au cote aproape egale la capitolul încredere, de circa 41%.
 
Sondajul a fost realizat în baza chestionarelor la domiciliul respondenților, desfășurat în perioada 14-22 mai, pe un eșantion de 1.183 de persoane din 85 de localități. Marja de eroare este +/-3%.