„Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum şi a petiţiilor se dublează”, a anunțat premierul interimar Aureliu Ciocoi după ședința CSE.
El a explicat că decizia a fost dictată de lipsa numărului necesar de personal care activează zilnic în oficiile instituțiilor de stat. „După cum cunoașteți, funcționarii publici activează în proporție de 30% cu prezența fizică la birou. Prin urmare, insuficiența prezenței fizice a funcționarilor publici în instituțiile de stat derivă într-o dificultate suplimentară pentru instituțiile de stat de a reacționa în termenul stabilit de lege pentru răspunsuri la petiții și solicitări de informații”, a precizat Ciocoi în cadrul briefingului de presă.
Anul trecut, în perioada stării de urgență, termenul maxim de examinare și soluționare a petițiilor și solicitărilor de informație a fost triplat, ajungând la 45 de zile. Unii jurnaliști și experți media au criticat decizia, menționând că autoritățile statului nu manifestau o transparență deplină nici în situații obișnuite.
Într-un comentariu pentru Media Azi, jurista Tatiana Puiu susținea că dreptul de acces la informație nu este unul absolut, iar autoritățile în anumite situații pot introduce reglementări suplimentare în acest sens. Potrivit ei, guvernele din țările afectate de coronavirus și-au redus activitățile ca să se concentreze pe gestionarea epidemiei. „În asemenea condiții, realizarea dreptului de acces la informație poate fi restrânsă din simplul motiv că furnizorii de informații nu vor fi capabili să răspundă în termen”, explica experta. Tot ea amintea și despre recomandările Consiliului Europei, potrivit cărora „accesul publicului la informații trebuie gestionat pe baza principiilor existente stabilite în jurisprudența CtEDO. Orice restricție privind accesul la informații trebuie să fie excepțională și proporțională cu scopul de a proteja sănătatea publică”.