Eşti aici

Un studiu al IPP relevă prezența masivă a propagandei rusești pe Odnoklassniki

12 Martie 2018
2327 de afişări
Un grup de autori de la Institutul de Politici Publice (IPP) a lansat recent studiul „Propaganda rusească pe Odnoklassniki: cazul Republicii Moldova” în care a arătat cum și prin intermediul căror grupuri din  această rețea de socializare sunt retransmise principalele mesaje propagandistice din Federația Rusă. Potrivit studiului, ponderea unor astfel de mesaje pe Odnoklassniki a constituit 57 de procente din numărul total de mesaje analizate de cercetători.

Autorii studiului, între care se regăsesc Oazu Nantoi, Alexandru Platon și Aliona Cristei, și-au propus să analizeze modul în care se manifestă propaganda rusă pe una dintre cele mai populare, în Republica Moldova, rețele de socializare și să identifice principalele subiecte dezbătute pe Ok.ru.

Astfel, rezultatele cercetării au arătat că din numărul total de 1.139 mesaje analizate (100%), circa 57% erau mesaje de propagandă, dintre care, 38%  - de propagandă fățișă, iar 19% într-o formă ascunsă.

Potrivit analizei, principalele mesaje propagandistice depistate au fost cele anti - Ucraina (21,1%), anti - Uniunea Europeană (13,1%) și pro Federația Rusă (20%). Totodată, autorii constată faptul că, în prezent, în Republica Moldova nu există contra-strategii de diminuare a impactului propagandei rusești pe rețeaua de socializare OK și că acestea trebuie elaborate, pentru a putea combate cât mai eficient mesajele false.

Unul dintre editorii studiului, Stella Uțica, a precizat pentru Media-azi.md că IPP s-a rezumat doar la recomandarea de a adopta astfel de strategii de contracarare a propagandei, dar că, ulterior, ar trebui să vină și alții cu propriile viziuni pe acest subiect.

Totuși, primii pași în aceasta direcție au fost făcuți tot de IPP, care a elaborat o extensie pentru browserul Google Chrome, prin intermediul căreia utilizatorii vor putea depista știrile false. Stella Uțica a menționat că extensia se află la etapa de testare și că pe viitor o echipă specializată, din componența căreia vor face parte și jurnaliști, va analiza semnalele venite de la utilizatori și le va eticheta ca știri adevărate sau false.

Conform măsurărilor audienței online, rețeaua Odnoklassniki era, în august 2017, cea mai populară  în Republica Moldova, cu peste 1 milion de vizitatori unici lunar.

Precizăm că Ucraina a interzis, anul trecut, accesul la rețelele de socializare rusești „Vkontakte" și „Odnoklassniki", precum și la resursele Mail.ru, însă o parte dintre utilizatori continuă să le utilizeze, evitând blocajul prin intermediul unor programe speciale.