Compania Interakt, care deține portalul UNIMEDIA și site-ul de evenimente AGENDA.md, a lansat, săptămâna aceasta, un nou site de știri și analize economice - Agora. Media Azi a discutat cu redactorul-șef al noului proiect, jurnalista Victoria Dumbravă.
Interakt a lansat, marţi, un nou portal de ştiri şi analize, de data aceasta unul cu caracter economic. Ce v-a motivat să luaţi această decizie?
Dacă am sta bine să analizăm conţinutul de informaţii pe care îl oferă în ultimul timp mass-media din Republica Moldova, atunci am observa cu ochiul liber că politicul are o pondere destul de mare. Nu spun că nu ar fi important, dar, din păcate, mulţi dintre jurnalişti se rezumă să transmită acel ping-pong al politicienilor, să dea doar replica unuia la replica altuia, refuzând să pătrundă în esenţa problemelor care îi vizează pe cetăţeni. Vă aduc şi un exemplu. La sfârşitul anului trecut eram cu toţii preocupaţi de alte subiecte, ca să ne trezim după Revelion şi să aflăm de acele modificări operate, pe nepusă masă, de Parlament la politica bugetar-fiscală. Acum, o parte din acestea au fost declarate neconstituţionale şi ai noştri conducători se gândesc deja cum să revină la ele. Sigur, declaraţiile primelor persoane în stat, ale politicienilor sunt importante. Este important şi contextul în care se fac aceste declaraţii. Mai important, însă, este ce se ascunde în spatele acestor declaraţii. De aceea ne-am propus să venim cu un altfel de produs care să ofere mai mult decât replici, să ofere o analiză obiectivă a problemei şi eventual anumite soluţii. Un alt motiv care ne-a determinat să luăm această decizie este că în ultima perioadă ne-am convins că un astfel de produs este aşteptat şi necesar mediului de afaceri.
O întrebare la care, probabil, ar dori mulţi cititori să afle răspunsul este cine finanţează acest proiect? Ştim că cel puţin o parte dintre instituţiile media din Republica Moldova, inclusiv cele online, sunt finanţate de politicieni sau alte cercuri de influenţă. Este şi cazul Agora?
Atunci când spunem ”Ştim că cel puţin o parte din instituţiile media sunt finanţate de politicieni sau alte cercuri de influenţă” eu mi-aş dori să avem şi dovada. Să nu pornim doar de la ce spun unii sau alţii. În acest sens, sper că vor fi operate modificările necesare pentru a scoate la lumină adevăraţii patroni ai instituţiilor de presă din ţara noastră. Cât despre Agora, site-ul este un produs al companiei Interakt, care mai deţine portalul de ştiri UNIMEDIA, site-ul de evenimente AGENDA.md şi parțial revista online pentru femei PentruEA.md. Compania, la rândul său, este deţinută de către Sergiu şi Vasile Galuşca, Dumitru Ciorici şi Tudor Darie.
Cunoaştem că mai multe instituţii media de profil economic din Republica Moldova au falimentat sau au fost preluate de anumite persoane interesate. Cum va rezista Agora? Va accepta să difuzeze articole plătite de politicieni?
Agora este un site de ştiri economice şi analize de afaceri. Nu cred că politicienii trebuie să decidă ce este şi ce nu este o ştire (inclusiv economică). La capitolul analize, dacă vom avea astfel de oferte de la vreun politician, noi le vom lua în calcul. Doar că, atunci când spun analiză înseamnă că acolo trebuie să se regăsească şi argumente, afirmaţiile să fie susţinute şi de anumite cifre, date statistice, mai puţină opinie. Dacă o să urmăriţi politica editorială a celorlalte produse ce aparţin Interakt o să vedeţi că acolo nu au fost niciodată plasate articole cu P. (plătite) care să denigreze pe cineva sau ceva. Articolele plătite doar promovează (o companie, un produs, etc). Această regulă va fi respectată şi la Agora. Aţi putea spune că e un subterfugiu prin care ne rezervăm posibilitatea de a promova şi anumiţi politicieni sau partide. Nu văd cum s-ar regăsi ei în formatul nostru, pentru că, repet, suntem un site de ştiri economice şi analize de afaceri. Locul politicului nu este aici.
Există vreo legătură între lansarea Agora şi faptul că suntem într-un an electoral?
Nu sunteţi primul care face această legătură. Poate că are şi un substrat logic. De la începutul acestui an au mai fost lansate câteva portaluri, din câte ştiu urmează şi altele. Nu aş vrea să mă pronunţ dacă acestea ar avea sau nu vreo legătură cu faptul că suntem într-un an electoral. Ceea ce aş dori să subliniez este că munca la acest proiect, Agora, a început cu mult înaintea acestui an electoral. Chiar în primele ore după lansare am auzit câteva replici de genul ”va rezista până la alegeri; după, nu se ştie”. Eu aş spune să lăsăm faptele să vorbească şi v-aş provoca să revenim la acest subiect peste aproximativ un an şi jumătate, că tot nu s-au decis politicenii noştri când vor fi alegerile – la toamnă sau mai aproape de primăvara lui 2015.
Prin ce se va deosebi Agora de ale portaluri din Republica Moldova şi cum veţi face faţă concurenţei?
Prin originalitate. Vom încerca să abordăm subiectele astfel încât ele să fie interesante chiar şi pentru cei care nu prea au tangenţă cu economia. Vom oferi un spaţiu pentru discuţii. Aici pot fi exprimate liber opinii contradictorii pe diferite teme economice. Noi nu ne propunem să luptăm cu vreun concurent. Prioritatea noastră este să informăm vizitatorii în mod operativ şi imparţial despre evenimentele şi subiectele economice de actualitate, atât din ţară cât şi dinafară. Mai mult, ne propunem ca Agora să devină o platformă nu doar de informare, dar şi educare şi motivare a oamenilor de afaceri. Astfel vom contribui la dezvoltarea unei economii competitive, inovative şi durabile a Republicii Moldova.
Care va fi politica editorială a site-ului Agora? Care vor fi sursele voastre?
Politica editorială nu va fi. Ea este deja. Avem stabilite foarte clar criteriile şi normele de conduită. O parte a acestui document este publică, pe site. Îl poate accesa oricine. Apropo a fost una din cele mai accesate rubrici în ziua lansării. Pe scurt, aş putea să vă spun că Agora va veni în susţinerea mediului de afaceri, iar în cazul unui conflict dintre mediul de afaceri şi guvernare, Agora va prezenta în mod echidistant ambele poziţii. În activitatea noastră ne vom ghida în primul rând după interesul public. Vrem ca Republica Moldova să devină autosuficientă din punct de vedere economic. Pledăm pentru integrarea în spaţiul economic european, dar şi pentru menţinerea relaţiilor bilaterale cu ţările din CSI. Dorim ca standardele europene să fie implementate şi în economia ţării noastre. Vom pune un accent deosebit pe promovarea produselor autohtone şi a respectului faţă de propria ţară.
Agora este ultimul proiect al Interakt sau mai lucraţi şi în privinţa altor apariţii pe piaţa mediatică autohtonă?
Cu siguranţă nu este ultimul. Vor mai fi şi alte proiecte, campanii media. Inclusiv pe Agora vom veni, în scurt timp, cu noi surprize, menite să dezvolte antreprenoriatul din Republica Moldova, dar şi să faciliteze comunicarea dintre mediul de afaceri şi instituţiile de stat. Dar, toate la timpul lor. Altfel nu s-ar mai numi surprize.
sursa foto: www.unimedia.info