Elizabeth Linder, specialista Facebook în strategii Politice și de Guvernare în Europa, Orientul Mijlociu și Africa, le-a explicat, săptămâna aceasta, studenților de la Școala de Studii Avansate în Jurnalism (SSAJ) avantajele folosirii Facebook în scopuri profesionale. Ea s-a referit, în mod concret, la diferențele dintre Facebook - considerată o rețea pentru oameni obișnuiți - și Twitter - considerat un instrument pentru jurnaliști și politicieni.
Jurnaliștii și Facebook
”Două lucruri încep să se schimbe: serviciile pe Facebook permit acum jurnaliștilor să fie mai eficienți prin adăugarea de <<hashtaguri>> (n.r. cuvinte cheie precedate de simbolul #, un sistem implementat inițial de Twitter), astfel că e mai ușor să colectezi informații căutând un anumit cuvânt. De asemenea, majoritatea oamenilor care sunt pe Facebook își folosesc numele real, astfel că jurnaliștii își pot identifica și verifica sursele”, a spus Linder.
Întrebată dacă postarea materialelor jurnalistice pe Facebook nu va duce la scăderea veniturilor pentru reporterii care adoptă această metodă, Linder a spus că lucrurile nu stau așa. ”Nu trebuie să pui știrea propriu-zisă (pe Facebook, n.r.), scopul este să atragi atenția oamenilor și să-i conduci la povestea respectivă”, a spus experta.
Aceasta a adăugat că dacă jurnaliștii ar pune doar link-urile către site-urile care le publică știrile, oamenii ar accesa acele link-uri și ar vedea și reclamele de pe portalul respectiv. ”Aceasta înseamnă venit pentru compania media, care își va permite să-l plătească pe jurnalist”, a adăugat Linder. Ea a mai spus că este important ca jurnaliștii să își stabilească știrile sau reportajele din care vor să obțină bani și micile ”indicii” sau bucăți de informație pe care vor să le posteze gratuit, pentru a-și spori vizibilitatea și popularitatea.
Politicienii și Facebook
Într-un eveniment separat în aceeași zi, Elizabeth Linder a glumit spunând că cea mai mare tragedie din istoria Americii este că Thomas Jefferson (al treilea președinte al Statelor Unite) nu a avut cont pe Facebook, pentru că visul lui era să aibă o legătură directă cu cetățenii. ”Politicienii trebuie să comunice mai mult pe Facebook pentru a deține puterea. Dacă rămân doar cu consultanți privați, este cea mai sigură metodă de a pierde puterea”, a spus Linder.
Specialista a subliniat că rețelele sociale sunt instrumente folositoare pentru liderii lumii, deoarece se pot inspira și pot găsi noi idei pentru a introduce reforme. Linder a precizat că ministrul austriac pentru problematicile femeilor a invitat cetățenii de pe Facebook să îi ofere câteva sugestii. În urma acestei acțiuni și a comentariilor postate, ministrul a venit cu ideea unei aplicații pentru victimele violenței domestice. De asemenea, un studiu publicat în Noua Zeelandă a arătat că mediile de socializare au un impact real asupra vieții politice.
Din ce în ce mai mulți politicieni folosesc Facebook și pentru a-și ”umaniza” imaginea publică. Linder a arătat că președintele Consiliului European, Herman Van Rompuy, postează inclusiv poezii pe pagina sa personală, ceea ce face interacțiunea oamenilor cu el mai puțin formală.
Elizabeth Linder se află în Chişinău între 22 și 24 octombrie, participând la diverse întrevederi cu reprezentanţi ai Guvernului, mass-mediei, societăţii civile şi cu antreprenori.