Eşti aici

În 2018, credibilitatea va deveni noua monedă a jurnalismului

12 Februarie 2018
2715 afişări
James Breiner, consultant bilingv (engleză, spaniolă) în domeniul mass-mediei digitale, profesor asociat de comunicare la Universitatea Navarra din Pamplona, Spania

SembraMedia.org, o organizaţie care promovează dezvoltarea mass-mediei independente în America Latină și cu care lucrez, m-a rugat recent să fac câteva previziuni pentru anul 2018.

Am doar o singură previziune: Credibilitatea va deveni noua monedă a jurnalismului în 2018 și în anii ce vor urma.
 
Ca să vă explic, iată ce implică această previziune:

1. Mass-media independentă, cea care urmăreşte mai degrabă să servească interesele publicului decât să obţină anumite profituri, va deveni tot mai importantă prin eforturile de dezvăluire a actelor de corupţie și tragere la răspundere a autorităţilor. Mai multe exemple pot fi oferite în acest sens. În SUA, este vorba de organizaţii precum ProPublica și Texas Tribune; în Spania – eldiario.es; în Peru – OjoPúblico; în Columbia – Connectas și La Silla Vacía; în Mexic – Aristegui Noticias și Animal Político; în Argentina – Chequeado; și sute de alte organizaţii din întreaga lume.

2. Această mass-medie independentă, care servește mai degrabă publicului decât intereselor politice sau economice, va câștiga credibilitate prin contestarea puterilor existente. Această credibilitate va avea o valoare economică monetizată prin susţinerea din partea ONG-urilor, fundaţiilor, consumatorilor, donatorilor înstăriţi și organizaţiilor orientate spre servicii.

3. Jurnalismul va continua să se transforme dintr-o afacere într-un serviciu public, iar mass-media tradiţională, care vede jurnalismul drept o afacere, își va grăbi propriul declin. Orientarea mass-mediei tradiţionale spre păstrarea marjelor de profit va determina în continuare scăderea profesionalismului angajaţilor săi și a calităţii produselor și serviciilor pe care le prestează. Aceasta nu va avea nici voință, și nici mijloace pentru a face investiţiile necesare în tehnologii și în instruirea personalului – investiţii necesare pentru realizarea tranziţiei spre lumea jurnalismului multimedia, interactiv, multi-platformă. (Există și o serie de excepții.)

4. Mass-media independentă, cea care este orientată spre interesele publicului, își va mări și întări impactul prin intermediul colaborărilor transfrontaliere, între instituţii și alte organizaţii mass-media. Exemple: Sprijinul redacţiei de ştiri ProPublica pentru jurnalismul de investigaţie la nivel local; traducerea și distribuirea de către NPR a Radio Ambulante, un podcast în limba spaniolă despre America Latină; colaborarea organizaţiei mass-media OjoPúblico din Peru cu alte organizaţii mass-media latino-americane în dosarul „Panama Papers” și traficul internaţional de obiecte de artă furate.

5. Relatarea adevărului despre cei de la putere va deveni tot mai riscantă. Mass-media independentă va fi atacată nemilos de persoanele și organizaţiile care sunt ameninţate de santinela jurnalismului. Aceste organizaţii mass-media vor suferi atacuri cibernetice de tip DoS, denigrări pe rețelele de socializare la adresa lor și a jurnaliștilor în particular, amenințări și chiar violență împotriva familiilor acestora. Informaţiile credibile, care pot fi verificate, au valoare economică; prin urmare, publicarea lor va costa scump.

6. Din cauza acestor atacuri, mass-media care serveşte interesele publicului va avea nevoie de instruiri, precum și de asistenţă tehnică și juridică din partea mai multor organizaţii care susţin libertatea de informare. Printre organizaţiile care deja oferă ajutor se numără Reţeaua globală a jurnalismului de investigaţie, Consorțiul internaţional al jurnaliştilor de investigaţie, Comitetul pentru protecţia jurnaliştilor, organizaţia „Reporteri fără frontiere”, Centrul internaţional pentru jurnalişti și multe altele.

7. Pentru prima dată, consumatorii de media, și nu agenţiile de publicitate, vor deveni principala sursă de venit pentru jurnalism. Sprijinul va fi oferit sub diferite forme: finanţare participativă, donaţii, parteneriate, aderarea la diferite structuri, cluburi, societăți. Cel mai important lucru pentru mass-media va fi să stabilească o relaţie de încredere și loialitate cu publicul său. Pentru aceasta, mass-media va trebui să furnizeze știri și informaţii credibile și practice despre subiectele care prezintă interes pentru public: sănătate, educație, mediu, tehnologie, economie și alte subiecte neglijate de mass-media tradițională. În majoritatea cazurilor, persoanele care efectiv plătesc pentru știri vor reprezenta un procent mic din numărul total de utilizatori, deși sprijinul lor total va fi semnificativ.

8. Vor fi elaborate noi metode de evaluare a nivelului de angajament și loialitate, care vor ajuta mass-media independentă să-şi monetizeze publicul. Metodele vechi, care evaluau numărul total de vizualizări și numărul total de vizitatori unici vor fi înlocuite cu metrici care să determine timpul petrecut de utilizator la un anumit subiect, cum s-a deplasat cursorul pe pagină, la ce s-au concentrat ochii utilizatorului, care materiale distribuite au fost de fapt citite sau vizualizate etc.

9. Duopolul Facebook-Google își va întări monopolul asupra publicităţii digitale în întreaga lume, iar fraudele publicitare aferente vor crea posibilităţi pentru mass-media care serveşte interesele publicului său. Procesul automat de cumpărare, vânzare și direcționare, care a preluat publicitatea digitală, a generat o industrie ilegală masivă în care roboții, și nu oamenii, generează numărul de vizualizări ale paginilor și vizionări ale materialelor video. Potrivit investigațiilor efectuate de Craig Silverman, multe agenții importante de publicitate din întreaga lume, care au pierdut din cauza acestei fraude sute de milioane de dolari pentru anunţuri, şi-au redus sau au renunţat la cheltuielile pentru publicitatea digitală. 

În această situaţie, mass-media care serveşte interesele publicului va avea posibilitatea de a oferi sponsorilor și agențiilor de publicitate un mediu credibil pentru distribuirea mesajelor proprii.

10. Noua mass-medie digitală va determina noi inovaţii în modul de relatare a istoriilor. Serviciul spaniol Porcentual, de exemplu, are 60 de clienţi mass-media abonaţi. Acest serviciu permite vizualizarea sub formă de grafice a datelor extrase din bazele de date guvernamentale privind șomajul, sănătatea, pensiile și alţi indicatori economici. La Silla Vacia din Columbia pune la dispoziţie hărți vizuale despre legăturile dintre cei mai puternici oameni din țară. Podcast-uri ca How I Built This (Cum am construit aceasta) oferă mass-mediei şansa de a capta atenţia constantă a utilizatorilor, generând astfel noi venituri din partea sponsorilor. Aceste mass-medii sunt deschise către inovaţii și experimente.

11. Anul 2018 va fi unul bun pentru mass-media digitală independentă. În pofida tuturor provocărilor, privesc cu optimism spre viitor.
Sursa: https://newsentrepreneurs.blogspot.md/2018/01/2018-credibility-will-be-new-currency_3.html