SUA
Duminică, 18 august, canalul de știri CNN a făcut publice date dintr-un studiu elaborat de Indicele Dezinformării Globale, care se referă la afacerile pe care le dezvoltă unele site-uri prin difuzarea știrilor false. Au fost examinate 20.000 de site-uri suspectate de dezinformare, urmărindu-se audiența acestora și încasările pe care le au de la fiecare vizitator de reclame. Astfel, s-a observat o creștere de 235 milioane de dolari a publicității publicate pe site-urile de dezinformare. Agenții de publicitate nu sunt informați despre contextul în care apare publicitatea despre brandurile lor. "Cred că, dacă ar avea alternative, agenții de publicitate nu ar finanța acest tip de conținut, dar în prezent nu au de ales”, afirmă Danny Rogers, director tehnologic al organizației Indicele Dezinformării Globale. Sleeping Giant, un grup de activiști creat după alegerile din 2016 din Statele Unite ale Americii, consideră că agenții de publicitate mult timp au privit mass-media ca pe o modalitate de a-și crește veniturile, iar acum ar trebui să o trateze și cu responsabilitate. Fondatorul grupului, Matt Rivitz, susține: „Este rău pentru întreaga societate, dacă se finanțează ura și dezinformarea."
Muntenegru
Luni, 19 august, site-ul web BalkanInsight a scris despre cea de-a zecea ediție a Școlii de vară BIRN în domeniul jurnalismului de investigație. Evenimentul a avut loc în orașul Herceg Novi și a întrunit reporteri din întreaga regiune balcanică și nu numai (Albania, Bosnia și Herțegovina, Belgia, Bulgaria, Croația, Grecia, Kosovo, Macedonia, România, Serbia și Statele Unite). Timp de o săptămână, jurnaliștii au participat la prelegeri, dezbateri și ateliere, în cadrul cărora au examinat cele mai bune practici de a face jurnalism de investigație. Participanții la Școala de vară au învățat lucruri interesante de la organizatori și invitați. Evenimentul a fost deschis de Marija Ristic, directoare a rețelei regionale a BIRN. Dezbaterile au fost continuate de jurnalistul Frederik Obermaier, de la Suddeutsche Zeitung, care a participat la ancheta Panama Papers, de Ivan Angelovski, editor de investigații la BIRN și alții.
Canada
Ziarul Le journal du Québec a publicat marți, 20 august, un articol despre falimentarea Groupe Capital Media (GCM). Acest grup media, care editează șase din cele zece cotidiane din Quebec, datorează 26 de milioane de dolari creditorilor săi. Din câte susține Gagnon, directorul executiv al GCM, „veniturile nu sunt suficiente pentru a acoperi în totalitate cheltuielile”. Pentru a le veni în ajutor, Guvernul va acorda GCM cinci milioane de dolari. Potrivit ministrului Economiei, Pierre Fitzgibbon, compania își va menține activitatea cel puțin până la 31 decembrie. Guvernul a optat pentru asigurarea transparenței în identificarea unui cumpărător, astfel încât să se respecte Legea cu privire la faliment. În plus, Guvernul va anunța un program de susținere a mass-media la începutul lunii octombrie.
Liban
Miercuri, 21 august, cotidianul francofon L’Orient le jour, care apare la Beirut, a relatat despre un protest al jurnaliștilor din Liban. Peste o sută de jurnaliști au răspuns la apelul redactorilor de a ieși în piața Martyr, pentru a protesta împotriva închiderii unor instituții de presă, demiterii jurnaliștilor și restanțelor la salarii. Protestul a avut loc în contextul în care postul de televiziune Future TV este amenințat cu închiderea. Joseph Kosseifi, președintele Federației jurnaliștilor, a criticat dur atitudinea neglijentă a statului față de instituțiile de presă și față de sectorul media în general. El s-a referit și la încălcarea drepturilor jurnaliștilor care și-au pierdut locul de muncă. Kosseifi a amintit că legile în vigoare privind protecția jurnaliștilor sunt învechite și a pledat pentru o nouă lege a presei, care ar răspunde la provocările timpului. Revendicările protestatarilor au fost susținute de directorul general al Ministerului Informațiilor, precum și de forțe politice, precum Hezbollah, Partidul Socialist Progresist, Forța Libaneză, care au aderat la mișcarea jurnaliștilor din Liban.
Selecția de știri a fost realizată de Melanie Michelot, voluntară la CJI în cadrul Serviciului european de voluntariat