07 August 2020
601 afişări
Cum a arătat presa în perioada stării de urgență? O întrebare, 9 răspunsuri, din 9 țări din centrul și estul Europei, situații similare arătând dificultățile comune cu care se confruntă media din aceste zone, potrivit raportului raportul internațional „A LOCKDOWN FOR INDEPENDENT MEDIA?”, realizat la inițiativa n-OST și a Fundației Friedrich Ebert Ungaria. Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) din România scrie că Cristina Lupu, director executiv CJI se numără printre cei 9 experți, autori ai raportului regional.
„În timpul stării de urgență, autoritățile române au adoptat decrete care limitează libertatea de exprimare și accesul la informații; au tăiat accesul către site-uri web considerate că <răspândesc fake news> și au încercat să controleze toată comunicarea cu privire la virus, de la nivel central” – scrie Cristina Lupu în raportul menționat.
Principalele concuzii ale analizei privind situația media în România:
- Privită de la distanță, media din România pare foarte diversă, cu o multitudine de redacții mici, însă informațiile de interes public sunt rare – majoritatea publică comunicate de presă sau informații politice controlate. Publicul nu plătește pentru conținutul jurnalistic, cu excepția unor publicații care au reușit să supraviețuiască și a unor noi startup-uri media care atrag donații.
- Cu chioșcurile de ziare închise, cu încasări scăzute din publicitate, cu salarii diminuate, șomaj tehnic și redacții mutate acasă din motive de siguranță sanitară, mass-media din România se află într-o criză financiară profundă.
- Presa locală și cea tipărită au fost puternic afectate. Interviurile realizate cu manageri media locali au indicat faptul că au pierdut 70-80% din bugetele de publicitate de la începutul pandemiei, aducându-i în pragul prăbușirii. Chiar și marile corporații și-au diminuat considerabil bugetele de publicitate.
- Cu toate că traficul online a crescut, acest lucru nu s-a reflectat și în situația financiară a mass-media din România se află într-o criză financiară profundă. În martie 2020, traficul pe majoritatea site-urilor de știri a fost în creștere. Cu toate acestea, setea de informații exacte nu s-a tradus venituri mai mari. Unele redacții au anunțat disponibilizări și reduceri salariale.
Citiți continuarea AICI.