Funcționarii din domeniul Sănătății acceptă să furnizeze informațiile solicitate de mass-media doar prin intermediul serviciului de presă, iar unele întrebări expediate comunicatorilor rămân fără răspuns, susțin jurnaliștii abordați de Media Azi.
„În comparație cu alte instituții din țară, Ministerul Sănătății ar fi încă destul de receptiv la solicitările jurnaliștilor. Totuși, au un singur comunicator accesibil presei. A
lți reprezentanți ai ministerului nu răspund la apelurile jurnaliștilor, toată comunicarea se face printr-un singur om. Deci îmi pare un drum cu mai multe bariere - când sunt telefonați, ei răspund din start că există serviciul de presă, fără ca măcar să asculte întrebarea”, remarcă Diana Popa de la TV8.Reportera susține că pe Facebook există un grup comun cu jurnaliști și reprezentanții ministerului, unde ziariștii le pot adresa întrebări, dar nu întotdeauna pot obține și un răspuns. „La jumătate se oferă răspuns, iar la altă jumătate nu, adică la cele care sunt, îmi pare mie, mai dificile sau incomode”, consideră jurnalista.
„AM VREA MAI MULTĂ TRANSPARENȚĂ”
Nici reportera Daniela Focșa de la TVR Moldova nu evaluează comunicarea cu responsabilii din cadrul MSMPS drept una excelentă: „Să recunoaștem că nu doar la Ministerul Sănătății, dar în toate instituțiile, pe alocuri, comunicarea e mai simplă, pe alocuri - mai complicată. Ținând cont de faptul că suntem de pandemie și au multe solicitări, eu cred că comunicatorii fac față, dar cu siguranță am vrea mai multă transparență”.
„Unele informații vin greu”, mai precizează jurnalista, „fiindcă reporterii de știri au nevoie să le afle într-un timp record, iar noi le obținem fie peste câteva ore, când știrea deja e pe post, fie a doua zi. Atunci când avem nevoie de informații mai complexe, cu anumite permisiuni pentru filmări, pentru a merge la unele instituții există iarăși acel proces birocratic de a scrie o cerere și, până e acceptată, până primim răspunsul - durează”.
CONFERINȚELE DESPRE IMUNIZARE: UTILE, „DAR AVEM ȘI ALTE ÎNTREBĂRI”
Diana Popa susține între altele că, în ultimele trei-patru luni, de când a fost creat un grup special de comunicare în privința vaccinării, accesibilitatea la informație a crescut. Totuși, conferințele săptămânale ale Agenției Naționale pentru Sănătate Publică (ANSP) abordează doar imunizarea. „Jurnaliștii pun și alte întrebări, care rămân fără răspuns pentru că nu țin de subiectul vaccinării. E foarte bine că se organizează, ne sunt de ajutor, dar avem și alte întrebări – legate de Covid, de tratament și nu doar de Covid. Aceste subiecte rămân marginalizate”, argumentează știrista de la TV8.
Și Elena Cioina, coordonatoare media a platformei E-Sănătate, afirmă că ANSP dă dovadă de mai multă deschidere în ultima perioadă, „dar bănuiesc că e așa pentru că sunt constrânși să dea informații mai des despre Covid și pentru că unii specialiști de la ei au mandat să vorbească cu presa”.
RĂSPUNS URGENT? „NICIO ȘANSĂ”
Elena Cioina mai precizează că la unele din ultimele solicitări expediate Ministerului Sănătății încă nu a obținut răspunsuri și nici confirmări de recepționare. O problemă „mult mai anevoioasă”, în opinia ei, se atestă în celelalte instituții publice din domeniu, precum Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale sau Centrul pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate. „Dacă răspund responsabilii la telefon, neapărat te trimit la serviciul de presă, cărora trebuie să le trimiți solicitări. Când ai nevoie de un răspuns urgent, n-ai nicio șansă să-l obții, nici de la o instituție, nici de la alta. Justificări au întotdeauna - ba sunt în ședințe, ba ei la telefon nu vorbesc, deci orice numai să tragă de timp”, menționează jurnalista.
COMUNICATORII MINISTERULUI: „NOI MUNCIM ZI ȘI NOAPTE”
Consiliera pe comunicare din cadrul ministerului, Cristina Stratulat, susține că responsabilii de informare oferă răspunsuri la toate solicitările și amintește despre conferințele săptămânale de presă la subiectul vaccinării. „Suntem doi oameni și muncim zi și noapte, răspundem la toate solicitările de informație. Facem două conferințe pe săptămână la care se lucrează enorm, la cifre, iar jurnaliști nici măcar nu deschid prezentările săptămânale de pe site. În schimb, ei sună și întreabă lucruri elementare, care sunt publicate pe site”, explică comunicatoarea.
Ea insistă că, chiar dacă subiectele conferințelor ANSP sunt dedicate procesului de vaccinare a populației, jurnaliștii abordează și alte probleme. În context, consiliera a pomenit și de solicitarea ca furnizorii de servicii media să difuzeze gratuit spoturile cu privire la imunizare, menționând că unele televiziuni private sunt gata să le pună pe post doar contra cost.
Odată cu declanșarea pandemiei, comunicarea directă dintre jurnaliști și funcționarii de la Sănătate, în cadrul conferințelor de presă, a fost sistată. Ulterior, mai multe organizații de media, sub egida Centrului pentru Jurnalism Independent au creat o Celulă de criză a jurnaliștilor care a solicitat organizarea conferințelor de presă online cu posibilitatea de a adresa întrebări în direct funcționarilor, în contextul pandemiei Covid-19. O bună perioadă, în mod special pe parcursul verii anului trecut, jurnaliștii au participat la conferințele respective, cu prezența mai multor specialiști din domeniu. În septembrie, evenimentele au fost sistate. Reprezentanții Celulei de criză a jurnaliștilor s-au adresat repetat Ministerului pentru organizarea conferințelor extinse și au primit asigurări că ele vor fi desfășurate „într-un format actualizat”, lucru care nu s-a întâmplat. Organizarea conferințelor de presă cu prezența fizică a jurnaliștilor a fost reluată recent, însă doar pe subiectul vaccinării.
Sursa foto: captură video MSMPS