Prețul afișat de Prime TV în acest an este cu 1.000 de euro mai mare decât cel solicitat în campania electorală pentru alegerile locale generale și alegerile parlamentare noi, din octombrie anul trecut. Deși a stabilit cel mai mare tarif pentru apariția concurenților electorali la TV, televiziunea nu se află în topul clasamentului conform audienței. Potrivit datelor măsurătorului TV MR MLD pentru luna august, Prime TV s-a poziționat pe locul patru, cu un rating de 0,69%.
Prețurile pentru publicitate electorală în euro pentru un minut de publicitate electorală și datele audienței TV, luna august 2020.
Publika TV solicită 800 de euro pentru un minut de publicitate electorală în acest scrutin. În campania electorală din octombrie anul trecut, postul cerea 1000 de euro per minut, iar la parlamentarele din februarie, de două ori mai mult – 2.000 de euro. Potrivit măsurătorului de audiență, Publika TV s-a clasat pe locul șase luna trecută, cu un rating de 0,35%.
RTR Moldova este pe locul doi conform prețului solicitat pentru publicitate - 1.000 de euro pentru un minut de reclamă electorală, și pe primul loc conform ratingului de audiență – 1,59%. Canalul a solicitat același tarif și în electorala din februarie 2019. În scrutinul din octombrie 2019, prețul a fost de 600 de euro per minut.
În cazul Moldova 1, tariful rămâne neschimbat deja de mai bine de patru ani - 900 de euro per minut. Moldova 2 solicită 150 de euro pentru un minut de publicitate, iar în ratingul de audiență cu televiziunile la care se fac măsurări, aceasta televiziunea ocupă ultima poziție cu un rating de 0,05%. Administrația furnizorilor publici de servicii media a explicat anterior că prețul este stabilit nu doar în baza ratingului, dar și reieșind din acoperirea de care se bucură televiziunea publică. Reprezentanții Teleradio-Moldova au anunțat că au primit aprobarea CEC ca să încaseze venituri din publicitatea electorală.
Clasamentul este urmat de PRO TV Chișinău, cu un tarif de 840 de euro, rămas neschimbat în comparație cu anul trecut. Potrivit datelor despre audiență, televiziunea se află pe locul 14, cu un rating de 0,16%, deși acumulează de circa două ori mai puțin rating decât ratingul postului de televiziune Publika TV sau Canal 2 și Canal 3 care au un preț asemănător. Ultimele două posturi (Canal 2 și Canal 3) cer câte 800 de euro, practic în jumătate față de cât solicita în campania electorală parlamentară din februarie 2019. Canal 2 se află pe locul șapte în ratingul audientei pentru luna august (0,35%), iar Canal 3 - pe locul nouă (0,30%).
NTV Moldova, Exclusiv TV și Primul în Moldova solicită câte 500 de euro per minut fiecare. Asta în condițiile în care NTV Moldova și Primul în Moldova se poziționează pe locurile doi și trei în clasamentul audienței TV, cu un rating de 1,45% și, respectiv, 0,99%. Exclusiv TV se află pe locul zece (0,26%). În campaniile electorale precedente, posturile respective au afișat același preț. Accent TV, alt canal afiliat PSRM, solicită doar 75 de euro per minut de publicitate electorală.
Postul de televiziune REN Moldova solicită 510 euro pentru un minut de publicitate, având un rating mai mic decât Exclusiv TV - 0,21%.
Puțin mai ieftină îi va costa pe candidați apariția pe posturile N4 (480 de euro) cu un rating de 0,32% și Jurnal TV (400 de euro) care s-a poziționat după N4 peste șase posturi în ratingul de audiență, având 0,15%. 300 de euro per minut în orele de maximă audiență și 150 de euro în off-time solicită TV8. Conform ratingul audienței, TV8 se află între Ren Moldova și Pro TV Chișinău cu un rating de 0,19. Administrația acestui post de televiziune se află în așteptarea deciziei Curții Constituționale, care urmează să examineze demersul unui deputat cu privire la legalitatea obținerii veniturilor din publicitate electorală de către organizațiile neguvernamentale, TV8 fiind fondat de către ONG-ul Media Alternativa.
TELEVIZIUNEA CENTRALĂ CERE DE ȘASE ORI MAI PUȚIN DECÂT ÎN CAMPANIA ELECTORALĂ DIN FEBRUARIE 2019
Televiziunile afiliate politicianului Ilan Șor solicită 250 de euro pentru un minut la Televiziunea Centrală și 100 de euro la Orhei TV. În campania electorală din februarie 2019, Televiziunea Centrală cerea de 6 ori mai mult – pe atunci reclama costa 1.500 de euro și abia în campania electorală din octombrie 2019 prețul a coborât până la 500 de euro.
250 de euro mai solicită și postul de televiziune ITV, iar câte 200 de euro per minut cer posturile de televiziune Agro TV, Familia Domashniy, CTC Mega.
Ofertele altor posturi de televiziune: euro/per minut
În Republica Moldova, în prezent, sunt 13 posturi de televiziune cu acoperire națională. Toate televiziunile respective au dreptul de emisie în Multiplexul digital A. ProTV Chișinău a obținut de curând licența, iar Moldova 2 a amânat procesul de difuzare în semnalul digital. Consiliul Audiovizualului urmează să examineze și să aprobe declarațiile furnizorilor de servicii media privind politica editorială, inclusiv prețurile la publicitate, în cadrul ședinței din 17 septembrie.
Sursa foto: smarttvnews.ru