Eşti aici

Lipsa specialiștilor în comunicare, una din cauzele degradării relațiilor dintre autoritățile statului și mass-media

03 Octombrie 2017
1583 de afişări
Jurnaliștii susțin că adesea primesc răspunsuri formale sau întârziate de la instituțiile statului, iar comunicatorii, la rândul lor, spun că nu pot oferi la timp informațiile solicitate din cauza lipsei de specialiști din acest domeniu. Autoritățile statului ar trebui să angajeze mai mulți comunicatori pentru a facilita procesul de furnizare a informațiilor solicitate de mass-media - la această concluzie au ajuns participanții la workshop-ul „Provocări și soluții în comunicarea între instituțiile administrației publice și mass-media. Securitatea informațiilor și rolul comunicatorilor non-tradiționali în era noilor tehnologii”, care a avut loc la Chișinău, în perioada 2-3 octombrie.
 
Unul dintre experții invitați la workshop, profesorul american Joseph Watson, specialist în afaceri publice de Comunicații, Publicitate și Relații Publice, a prezentat audienței – formate preponderent din jurnaliști și comunicatori - diverse tehnici de îmbunătățire a relațiilor dintre comunicatorii oficiali și reprezentanții mass-media. Acesta le-a sugerat comunicatorilor să personalizeze relațiile cu jurnaliștii, organizând periodic întâlniri neoficiale cu presa. „Invitații jurnaliștii la o cafea și, pur și simplu, discutați cu ei - așa fără vreo agendă”, a recomandat, între altele, Joseph Watson.
 
Reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe ș Integrării Europene (MAEIE), Artur Sîrbu, a recunoscut că ministerul nu are un număr suficient de comunicatori, inclusiv pentru a face față fluxului mare de solicitări din partea mass-media.  „Avem una sau două persoane responsabile de comunicare”. Potrivit lui Sârbu, odată cu reducerea numărului de ministere de la 16 la 9, serviciile de comunicare vor avea de suferit.
 
În opinia Alinei Zbancă, șefă interimară a Direcției Relații Publice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), calitatea relațiilor dintre comunicatori și mass-media depinde de atitudinea managerului instituției în care activează: „Dacă el este un om deschis, care susține comunicarea cu reprezentanții mass-media și societatea civilă, atunci și comunicatorului sau consilierului pe comunicare îi vine mai ușor să comunice cu jurnaliștii”, a subliniat Zbancă.
 
Directorul Agenției IPN, Valeriu Vasilică, a menționat în cadrul workshop-ului  că o soluție privind facilitatea relațiilor între mass-media și instituțiile statului ar fi creșterea numărului de comunicatori, dat fiind volumul mare de sarcini care le revin, deoarece aceștia „sunt foarte ocupați și vor fi și mai ocupați”. Directorul IPN le-a recomandat comunicatorilor să fie mult mai operativi, deoarece „deseori răspunsurile la întrebările jurnaliștilor vin cu o întârziere nejustificată și o parte din ele își pierd din actualitate”.
 
Evenimentul a fost organizat de către Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova în parteneriat cu Centrul Internațional Cox al Universității din Georgia, SUA.