Serviciul Ombudsmanului Teleradio-Moldova are rolul de mediator dintre companie și public. Potrivit Carmeliei Albu, subiectele emisiunilor ar porni de la sesizările celor care se plâng de calitatea informațiilor pe care le oferă furnizorii publici, iar lansarea acestor produse a fost recomandată inclusiv de experții din cadrul Consiliul Europei, care oferă asistență TRM pe mai multe domenii.
„Recomandările țin și de vizibilitatea serviciului Ombudsmanului. Vor fi create materiale promoționale și emisiunile, prin care Ombudsmanul va explica societății, telespectatorilor, radioascultărilor despre atribuțiile sale și sesizările care pot fi examinate în cadrul TRM. Ulterior, după ce vom primi aceste reclamații, le vom discuta în emisiune, în direct. Îi vom trage la răspundere pe acei jurnaliști și reporteri care au comis carențe, au omis să ofere dreptul la replică, care nu s-au documentat pe deplin în scrierea informației. (...) Vom aborda tema, vom explica cetățenilor cum trebuie abordat un subiect din punct de vedere deontologic și conform tuturor normelor profesionale, precum și care au fost scăpările jurnaliștilor”, ne-a explicat Carmelia Albu.
Potrivit ei, prin intermediul acestor emisiuni s-ar dori sporirea vizibilității Serviciului Ombudsmanului, îmbunătățirea calității produsului furnizat de Teleradio-Moldova și informarea cetățenilor despre drepturile pe care le au. Formatul și periodicitatea emisiunilor încă nu au fost stabilite, iar Carmelia Albu susține că s-ar putea să nu fie ea gazda programului. În schimb, ea dorește să participe reprezentanții societății civile și persoane cu experiență în domeniul media: „Ne dorim un parteneriat, o discuție deschisă. Rog să am susținere din partea societății civile”.
Ombudsmanul TRM a înregistrat anul trecut circa 20 de sesizări, unele fiind recepționate din partea telespectatorilor, iar altele - din proprie inițiativă. Una dintre ele, bunăoară, ține de faptul că transmisiunea în direct a investirii președintei Maia Sandu a fost cu „erori de imagini și sunet” în a doua jumătate a evenimentului. „Deși filmările au fost asigurate de specialiști din afară, iar Moldova 1 a avut doar rolul de a prelua semnalul, produsul final s-a identificat drept propriu radiodifuzorului public. Acest fapt a știrbit din imaginea și credibilitatea instituției, lăsând loc de interpretări. Ombudsmanul repetat recomandă producătorilor radio/TV, în proiecte de parteneriate, să delege în echipe de organizare specialiști profesioniști în domeniu, angajații companiei, pentru a evita asemenea situații denigratoare”, se arată în raportul de activitate a Carmeliei Albu pentru anul 2020.
Ea susține că ar dori să fie sesizată și de organizațiile neguvernamentale de media. „Reclamații din partea societății civile nu am avut. Aș vrea să fiu sesizată, în calitatea mea de Ombudsman, și de societatea civilă privind difuzarea produselor care nu corespund normelor deontologice și, împreună cu societate civilă, să decidem care sunt soluțiile de remediere, ce ar trebui să facem ca să nu admitem asemenea carențe în activitatea editorială a radiodifuzorului public”, a mai menționat Carmelia Albu.
Serviciul Ombudsmanului la TRM a fost instituit în iulie 2013, printr-o hotărâre a Consiliului de Observatori de atunci. Decizia a venit după mai multe demersuri ale societății civile.