Eşti aici

Fondatorii WhatsApp au plecat de la Facebook. Vedeți din ce cauză cele două platforme au devenit incompatibile

07 Iunie 2018
1101 afişări
Disputa cu Facebook în chestiuni legate de plasarea publicității și  metodele de a obține profit i-a determinat pe cei doi fondatori ai aplicației de mesagerie WhatsApp să renunțe la o remunerare de circa 1,3 miliarde de dolari. Postul BBC dezvăluie  mai multe aspecte ale acestei controverse.

Unul dintre cofondatorii aplicației, Jan Koum, a anunțat despre plecarea sa acum o lună, afirmând că, după aproape 10 ani pe care i-a dedicat  dezvoltării WhatsApp, se va ocupa de alte lucruri.

Partenerul lui, Brian Acton, a părăsit afacerea încă în noiembrie 2017.

CEO-ul Facebook Mark Zuckerberg a promis că va păstra valorile principale ale WhatsApp.

Cu cât a cumpărat Facebook aplicația WhatsAPP?

Ucraineanul Jan Koum şi americanul Brian Acton au vândut companiei Facebook una dintre cele mai populare servicii de mesagerie  cu circa 22 miliarde de dolari. Aceasta a fost cea mai mare tranzacție din istoria companiei condusă de Zuckerberg.
Koum și Acton au promis că WhatsAPP nu se va schimba după ce va ajunge la Facebook. În mod special, aceștia nu au fost de acord ca în aplicație să apară publicitate și au refuzat să vândă datele utilizatorilor.

Până la tranzacția către grupul Facebook, compania care administra aplicația WhatsApp înregistra pierderi: de exemplu, profitul pentru 2013 a depășit abia  10 milioane de dolari, în timp ce pierderile au constituit circa 138 de milioane de dolari.

Singura sursă de venit pentru WhatsApp a fost o taxă de 99 de cenți pe an pentru instalarea messenger-ului.
Ambii fondatori au activat anterior la Yahoo, iar WathsApp a fost creat în 2009.

Publicitatea ca „insultă adusă inteligenței”

Nu se știe dacă  Facebook planifica să câștige bani cu ajutorul WhatsApp; messenger-ul a început să angajeze specialiști în monetizare abia la mijlocul anului 2017, scria publicația Recode.

După achiziție, WhatsApp și-a mărit baza de utilizatori cu aproape un miliard de oameni, în mare parte datorită unor țări  în curs de dezvoltare, cum ar fi India, Brazilia, Rusia și altele.

Ziarul Washington Post, citând propriile surse, scria că disputa dintre Jan Koum și conducerea Facebook era de lungă durată, atât Koum, cât și Acton, fiind  nemulțumiți de modul în care rețeaua de socializare administra datele utilizatorilor.

După demisie, Acton a început să critice Facebook, iar după scandalul cu Cambridge Analytica în urma scurgerii  datelor a peste 80 de milioane de persoane, acesta a îndemnat utilizatorii să-și șteargă conturile din rețea.

Încă în 2012 – cu doi ani înainte de vânzarea aplicației către Facebook,  Koum și Acton au publicat un articol în care au calificat publicitatea drept „insultă adusă inteligenței”.

Compania Facebook, condusă de Mark Zuckerberg și Sheryl Sandberg,  câștigă miliarde de dolari datorită publicității și acest model nu a fost schimbat nici după scandalul din primăvară cu Cambridge Analytica.

Experții consideră că anume în aceasta și constă incompatibilitatea celor două platforme, deși Zuckerberg declarase anterior că ar fi de acord cu Koum și că nu este necesar ca aplicațiile de mesagerie să câștige bani din publicitate.

„Relații pasiv-agresive”

Cu toate acestea, de-a lungul anilor, ciocnirile din cauza a două abordări diferite într-o singură companie au devenit tot mai frecvente. Potrivit surselor Wall Street Journal, relațiile acestea au dobândit un caracter „pasiv-agresiv". „A fost un pic naiv din partea lui Koum și Acton să spere că Facebook  nu va încerca să valorifice aplicația creată de ei. Facebook înseamnă afaceri, nu  caritate“ - a menționat expertul în marketing digital N. Elliott.

După apelul scandalos al lui Acton de a se retrage de pe Facebook, Koum și Sandberg au avut „discuții dure”, susține sursa publicației.

De menționat, că nici Acton, nici Koum nu și-au primit activele de la Facebook, din cauza că au părăsit corporația până la expirarea contractului în noiembrie curent. Dacă ar fi activat până în această lună,  ar fi primit 900 de milioane de dolari și, respectiv, 400 de milioane de dolari.

Koum și Acton propuneau modalități alternative de creștere a veniturilor WhatsApp - de exemplu, de a vinde publicitatea brandurilor numai  utilizatorilor care au cumpărat deja produsele lor - dar ideea aceasta nu a convenit conducerii Facebook.

După plecarea lui Koum, WhatsApp este gestionat de Chris Daniels, fostul manager al companiei, care este responsabil de monetizarea messenger-ului.

Publicitatea în WhatsApp nu a apărut până în prezent.

FOTO: Jan Koum