Agenția de Cercetări în domeniul Internetului (IRA), o „fabrică de troli” de proastă faimă din Rusia, a mobilizat aproximativ o treime din personalul său pentru a se ocupa de alegerile prezidențiale din SUA din 2016. Despre aceasta se relatează într-o investigație publicată de revista RBC, care se referă la activitatea „fabricii” (un scurt rezumat citiți aici).
În vara anului 2016, la o etapă decisivă a campaniei electorale, „departamentul american” a fost extins până la 80-90 de persoane, care lucrau pentru alegerile din SUA. Potrivit surselor RBC, agenția dispunea atunci de peste 250 de angajați, iar salariile persoanelor care lucrau în departamentul SUA variau între 80.000 și 120.000 de ruble (1.400 - 1.200 de dolari) pe lună.
Șef al Biroului american al IRA ar fi, aparent, Dzheikhun Aslanov, de 27 de ani, originar din Azerbaidjan. În discuțiile cu publicația acesta însă a negat orice implicare a sa în „fabrica de troli”.
În august și septembrie 2017, Facebook, Instagram și Twitter au blocat 118 afiliați ai „fabricii” din Sankt Petersburg, în urma unor investigații a rețelelor de socializare, dezactivând astfel o rețea de aproximativ 6 milioane de abonați. În 2016, postările de pe aceste rețele ajungeau la circa 30 de milioane de persoane săptămânal. Pe lângă aceasta, departamentul a organizat circa 40 de mitinguri și acțiuni de protest în SUA.
O sursă a declarat pentru RBC că IRA a cheltuit, timp de doi ani, circa 80.000 de dolari pentru a angaja aproximativ 100 de activiști americani locali,care urmau să organizeze 40 de mitinguri în diferite orașe din Statele Unite. Activiștii au fost recrutați prin internet, comunicându-se cu ei în limba engleză, așa încât aceștia nu au știut că banii și sprijinul pe care îl acceptă vin din partea unei organizații rusești. Înregistrările interne ale IRA confirmă rolul organizației în aceste activități.
Principala activitate a „fabricii de troli” a așa-numitului „departament american” era să incite la animozități rasiale (jucând pe ambele părți), să promoveze secesiunea Texasului, să lanseze critici legate de imigrația ilegală și dreptul de port-armă.
RBC estimează cheltuielile salariale ale Agenției de Cercetări în domeniul Internetului la aproximativ 1 milion de dolari americani pe an. Alți 200.000 de dolari au fost alocați pentru promovarea pe rețelele de socializare și organizarea unor acțiuni concrete în SUA.
Departamentul american al IRA, potrivit unor surse interne, își continuă până în prezent activitatea, cu un contigent mai mic, de 50 de persoane.
În septembrie 2017, Facebook a declarat că a identificat mai multe comunități care făceau publicitate politică în timpul alegerilor prezidențiale din SUA, acționând sub diferite profiluri false din Rusia. În urma acestor constatări, rețeaua de socializare a decis să înăsprească regulile față de astfel de reclame și să transmită toate materialele investigației sale comisiilor parlamentare, care examinează o eventuală implicare a Rusiei în alegerile americane.
text si foto: https://meduza.io/en