Portalul face trimitere la publicaţiile The Guardian şi The New York Times, care au comunicat că firma de cercetare politică Cambridge Analytica a accesat date de la 50 de milioane de utilizatori Facebook în timpul campaniei prezidenţiale americane din 2016 fără permisiunea companiei şi a folosit aceste date pentru publicarea anunţurilor politice foarte bine redirecţionate pe reţeaua de socializare.
„Am exploatat Facebook-ul pentru a recolta milioane de profile ale oamenilor pentru a ne folosi de ceea ce ştim despre ei ”, a spus Christopher Wylie, fost angajat al Cambridge Analytica.
Cambridge Analytica a reuşit să acceseze datele după ce a colaborat cu un profesor de psihologie al Universităţii din Cambridge, Aleksandr Kogan şi cu firma sa Global Science Research (GSR) în 2014.
GSR a dezvoltat o aplicaţie „thisisyourdigitallife”- „aceasta este viaţa ta digitală”, care a examinat activităţile utilizatorilor Facebook.
Cele două companii, Cambridge Analytica şi GSR au plătit aproximativ 270.000 de oameni pentru a descărca aplicaţia şi pentru a completa un test de personalitate.
În cele din urmă, Facebook a aflat despre aplicaţia dezvoltată de GSR şi le-a cerut să şteargă datele colectate despre utilizatorii reţelei, însă The New York Times a constatat că Cambridge Analytica încă deţinea majoritatea datelor.
Potrivit BBC, vineri, compania Facebook a declarat că a blocat accesul Companiei Cambridge Analytica la serverele sale pe perioada în care desfășoară o proprie investigație pe acest caz. Facebook efectuează investigații extinse interne și externe cu privire la existența unor date din aplicația Global Science Research (GSR) folosită de Cambridge Analytica.
Luni, telecanalul britanic Channel 4 a pus pe post convorbirea video, filmată cu camera ascunsă, cu directorul companiei Alexandru Nix, în care acesta povestește cum compania sa îi poate discredita pe politicieni în interesul clienților săi, scrie bbc.com. La întrebarea reporterului, deghizat într-un potențial client, cât de departe poate ajunge firma în căutarea unor materiale compromițătoare, Nix a răspuns: "Ei bine, facem mult mai mult". De exemplu, a spus el, "putem să oferim mită potențialului obiect al războiului compromițător și să-l filmăm". Sau, a mai spus Nix, „putem să-i trimitem candidatului acasă câteva fete”, adăugând că ucrainencile sunt fete foarte frumoase și, de obicei, asta funcționează perfect. Nix a precizat: "Vă enumăr doar câteva exemple despre ce se poate face și deja s-a făcut".
Channel 4 a explicat că reporterul său s-a prezentat ca mediator al unui client bogat, care vroia să devină candidat politic în Șri-Lanka.
Într-o declarație, Cambridge Analytica a negat aceste fapte, afirmând că reporterul ar fi interpretat greșit conținutul conversațiilor înregistrate. „Cambridge Analytica nu susține și nu participă la provocarea, mituirea și seducția în mod deliberat ", se spune în declarația companiei.
La rândul lor, autoritățile britanice solicită accesul la serverele Cambridge Analytica. Elizabeth Denham, Comisarul britanic pentru protecția informațiilor, de competența căruia ține monitorizarea inviolabilității datelor cu caracter personal și deschiderea agențiilor guvernamentale, a solicitat Cambridge Analytica să permită accesul la bazele de date și servere, dar compania a refuzat să se conformeze. Drept urmare, a fost demarată o anchetă privind Cambridge Analytica. Compania este acuzată că utilizează datele a milioane de utilizatori Facebook, obținute prin intermediul testellor online.
"Nu accept explicațiile lor, de aceea voi fi nevoită să acționez în instanță pentru a obține un astfel de mandat. Trebuie să ajungem acolo, să verificăm bazele de date, serverele și să înțelegem modul în care compania a procesat și a șters datele ", a declarat Elizabeth Denham într-un interviu pentru Channel 4.